Так у світі повелося, що зрада стає стабільним станом українця. А все чому? Правильно, тому, що коли українець робить кроки в українській ігровій індустрії — за ними завжди тягнеться довжелезний російський слід. Так було майже від початку: Анабіоз: Сон Розуму, Collapse, Xenus, Metro, You Are Empty. Навіть S.T.A.L.K.E.R. попри те, що співпраця з руснею там була не така значна, GSC орієнтувалися на західних партнерів — і все рівно й досі вони не можуть повністю викорінити в собі кацапщину, бо колись оцей пострадянський так званий простір дуже сильно її полюбив. Все це ми вже розглядали: як співпраця з російськими видавцями в подальшому вплинула на наш ігровий ринок, не давала йому розвиватися, у відео про «Ефект Метро 2033».
За увесь цей час з початку нульових до 2022 року росіяни методично показували настільки легко їх братні ножі входять у наші з вами спини. Навіть задовго до 2014 року, після нього тим паче. Але добре, недостатньо, виходить горя принесли кацапи аж доки 24 лютого 2022 року не полетіли у наші будинки ракети. Здавалось би, який ще привід потрібен, аби в головах відклалося: росія = ворог. Ніякої співпраці з ними не може бути апріорі, а у воюючій країні тим паче. Втім, схоже, що навіть цього недостатньо.
Бо щоразу випливають кейси, коли український розробник наступає в російського видавця, або у видавця, який з радістю допомагає росіянам продавати свої ігри. І щоразу, що найбільше курвить — це цілком навіть цікаві проєкти, які ти з радістю купив. Це, наприклад, Sand, яка видається сумнівною tinyBuild. І, звичайно, New Arc Line, яка взагалі підписала контракт із 1С, які 25 лютого стали китайсько-чесько-кіпрськими-поляками, а 30 червня 2022 року взагалі перейменувалися в Fulqrum Publishing. І на цій справі ми зупинимося детальніше, аби розібратися ким же є Fulqrum Publishing і чому вони не перестали бути руснею.
1С та монополізація українського ринку
1С була піонером російської IT-сфери. Її було засновано у грудні 1991 року Борисом Нуралієвим, а займалися вони здебільшого програмами бухгалтерської направленості. Точно відомо, що їх програмами користувалися майже на всьому пострадянському просторі, включно з Україною. Навіть до 2022 року — це у нас вважалося нормою. Не здивуємось, якщо й досі десь є їх програми. І видання Tokar.ua це тільки підтверджує, а станом на 2022 рік близько 70% українського бізнесу ще працювали із софтом 1С.
В ігрову сферу вони починали заходити, наскільки ми розуміємо, як локалізатор та локальний видавець на території росії, а відповідно й у всьому СНД-регіоні. На їх совісті локалізація перших двох Fallout та багатьох культових ігор. При чому, робили вони це офіційно, домовлялися із західними розробниками й т.д.
Знайте ще один факт, Бука та СофтКлаб, одні з найбільших російських видавців, які конкурували з ними активно поглиналися 1С та ставали дочірніми компаніями. Тому, майже усі ігри, які спонсорувала русня в Україні зараз в руках 1С, так чи інакше.
Беремо, наприклад, Collapse і бачимо, що її видавала «Бука». Відкриваємо сторінку в Steam і бачимо, що зараз видавець якась ESDigital Games, що зареєстрована на Кіпрі. Знаходимо адресу реєстрації, яка на диво ідентична «чеській» Fulqrum, яка одночасно ще й кіпрська.
Cryostasis, You Are Empty, Вівісектор, ігри української Graviteam, видавалися безпосередньо 1С, наразі їх не можна придбати взагалі, що навіть добре, але сумно.
Також безпосередньо 1С видавалася серія «В тилу врага», вона ж нині «Men of War». Best Way, компанія із Сєвєродонецька, яка навіть була вимушена виїжджати звідти через російську агресію в 2014 — не зрозуміла, що 1С є поганою компанією для українців. Чи зрозуміли вони це після 2022 року? Авжеж, ні. Men of War 2 видається Fulqrum, перейменованою 1С.
King’s Bounty 2 за мотивами американської гри спершу зробив харківʼянин Сергій Прокофʼєв, гра здобула популяризацію на росії, а зараз ця серія повністю в руках 1С та вважається ісконо руской.
XIІI Century, Сходження на трон і ще багато-багато інших. 1С методично монополізовувала український ринок видавництва відеоігор. А протистояла їй у цьому хіба що інша російська конторка Руссобіт-М, з якою були домовленості в GSC та Deep Shadows. Пережила цю співпрацю тільки GSC, яка мала можливість ставити власні умови та не продавала москалям авторські права.
Як 1С перемальовувалася у Fulqrum Publishing
Звісно, це продовжувалося до 2014 року, плюс-мінус. Пізніше у західних невеликих видавців зʼявилося більше можливостей, на ринку України стало вільніше, зʼявився також самвидав, розвивалося інді.
Втім, росіяни та 1С не збиралися скидати Україну зі своїх планів. І тут на сцену виходить Fulqrum Publishing. Який, власне, і є 1С, тільки тепер перефарбований в усі кольори європейських та не тільки прапорів. Давай ж розбиратися.
По-перше, далеко ходити не треба. Відкриваємо Linkedin бачимо Антона Равіна, як комерційного директора Fulqrum. Ту ж саму роль займав в 1С Publishing. Далі Ніколай Корнєєв, Head of Production, був партнером Nvidia на росії, займав ідентичну роль у 1С. Тобто, увесь керівний склад 1С лишився на посадах. Це абсолютна русня. Але це півбіди, бо вони там заявляють, що живуть в Чехії і все таке, що перевірити буде складно.
Інша справа — це 6 з 16 зареєстрованих на LinkedIn працівників цілком собі живуть в москвах, серед них навіть колишні творці Атомік Харт. Отримують зарплати та платять податки, якби того не хотілось New Arc Line.
Ну й, згадуємо, що ми казали. Окрім чеської Fulqrum, існує ще й кіпрська. А кіпрська Fulqrum з липня 2022 року володіє діючим російським ООО "ФАЛКРУМ ПАБЛИШИНГ". Не платять податки, щирі чехи?
Ну і вишенька — це СЕО цієї «чеської» Fulqrum, який живе начебто у Варшаві, брав активну участь в російських урядових ініціативах, особливо любив підтримувати російських розробників відеоігор в 2014 році.
Насправді Fulqrum дійсно була колись чеською компанією, якщо це так можна сказати. Існує теорія, що тоді вона мала назву Cenega, начебто була викуплена та перетворена в 1С Publishing EU, якщо я правильно розумію. Потім 1С придбали китайці з Tencent, за дивним збігом обставин, угоду заключили вже 25 лютого 2022 року. Точніше, Tencent викупила ігрові підрозділи в Європі, а 1С Games Studios та решта компанії залишилися на росії. Як ми бачимо, ця угода не заважає 1С лишатися 1С всюди.
І це ми лише пройшлися вершиною айсбергу, аби побачити, що Fulqrum Publishing = русня.
І що робити з New Arc Line?
Тепер же перейдімо до української гри New Arc Line. Це лише одна з українських ігор, які видаються знову 1С, яка топила українську ігрову індустрію роками. Тепер же продовжує це робити під новою назвою. Про Best Way ми вже також згадували.
Gamedou та PlayUA взяли у студії коментар, де вони підтвердили наявність ру-субтитрів, продовжували брехню про чеську студію та сердечно дякували русні за те, що кинули їм грошей. Заявивши, що через війну жоден видавець не захотів їх видавати, лише Fulqrum стали рицарями на білому коні. При цьому, зізналися, що очікували негативної реакції людей через видавця. Але 20 рублєй — це 20 рублєй.
New Arc Line дійсно виглядає дуже цікавим проєктом, RPG в стилі стімпанку, чудові трейлери, багато амбіцій. В Твітері прям кричать про те, що вони українська студія, навіть за трендами української ігрової спільноти стежать. Наприклад, за скандалами локалізації Baldurs Gate 3. Російську агресію засуджують, наче б то.
І в той самий час обирають видавцем Fulqrum Publishing, розповідаючи що видавець не має жодних звʼязків з росією, податків там не платять, а від того, що там москалі працюють — так вони всюди працюють. Останнє взагалі чудова маніпуляція.
Тому, ми не знаємо, як відноситися до New Arc Line. Але знаємо, що особисто ми не станемо підтримувати гривнею їх гру, якимось чином розповідати про неї та взагалі згадувати, доки їх видавцем виступає Fulqrum. Все решта — виключно ваша справа, як реагувати на це та чи грати в цю гру. Бо це вже питання моральності. В першу чергу, вашої. З одного боку, українські розробники, з іншого — кацапи видавці, прям як в лампові нульові.
Побачимось на цьому ж самому місці, в Аномальному Притулку! Слава нації.
Останні коментарі (5)
Багато дези. Фолаут всюди був піратський і тільки другий, з "враг упал как мешок говна", офіційна локалізація вишла у 2006му(!). Про king bounty не зрозумів, першу зробили New world computing, ребут зроблений катаурі та має більше частин і фанатів ніж оригінал, друга частина була на всяких збірках "200 игр" і в мене не запускалась.
Проблема статті в тому що гнів виглядає незаслужено. В 2000х україна була нічим не краща за росію, а видавництво це було не гру в стім завантажити, а розвозити коробки по магазинам. Плюс в 2004му ринок пк-ігор сильно програв консолям, і практично всі наші ігри були на пк і на російській як мові оригіналу. Тобто, студії мали б їхати в німеччину чи привозити американців як гсц, тому що, ну я не знаю, тузлу намагались віджати, в час коли фашистами українців називала найбільша партія України.
Я рекомендую дістати трохи старих журналів і почитати як там було. Спілкуюсь з молодшим поколінням і розумію що для них Україна перед майданом це як для нас совок.
Ну, так а хто в 2006 році її створив та видав, ту локалізацію Fallout 2?) Правильно, 1С.
а хто мав видавати, проект "Шанс"?
Проект "Йди своєю дорогою, не засмічуй коментарі низькобюджетним варіантом інтелекту".
Стаття розказує про те, хто такі Fulqrum та що з себе представляло/представляє 1С (they are the same pictures). Вас кудись не туди понесло.