Майже 50-річна історія ігрових проєктів за мотивами "Зоряних війн".
Сто шістдесят три. Стільки ігор, випущених за всесвітом Star Wars, я нарахував. І напевно ще щось пропустив. Ігрові проєкти за фільмами Лукаса виходять вже більше 40 років і за цей час з ними сталося багато різного. Охопити все, звісно, не вийде, але про тенденції і ключові точки я зараз розкажу.
«Нова надія» вийшла на екрани у 1977 році і тоді ж з’явилися дві перші гри, які називалися просто Star Wars. Правда, обидві вони були неліцензійними продуктами. Першу розробила контора Ohio Scientific, яка займалася виробництвом комп’ютерів і програмного забезпечення. У цій грі треба було відстрілювати ворожі зорельоти.
Друга гра була приблизно про те саме, але виглядала трохи презентабельніше. Найцікавіше у ній те, що її розробником була компанія Apple, яка тоді ще називалася Apple Computer. Ця Star Wars (іноді її назву писали одним словом, без пробілу) навіть отримала щось типу ремастера, який вийшов у 1978 році. Оновлена версія була, по суті, демкою, яка демонструвала режим високої роздільної здатності комп’ютерів Apple II. Гру перейменували у Star Warriors, коли до компанії прийшли представники LucasFilm і 20th Century Fox та попросили так більше не робити.
У інтернеті пишуть, що Стів Джобс називав цю гру лажою.
Перша ж ліцензійна і офіційна відеогра за франшизою вийшла тільки у 1982, через п’ять років після прем’єри четвертого епізоду. Star Wars: The Empire Strikes Back - це сайд-скролер, в якому відтворили сцену атаки шагоходів на планеті Хот. Перемогти у цій грі було неможливо - фінал наступав або коли у гравця закінчувалися життя, або коли Імперія знищувала базу повстанців.
Проєкти за мотивами Star Wars із 80-х взагалі не сильно відрізнялися оригінальністю. Автори брали якусь сцену із фільмів і на її основі робили невелику гру. Найчастіше експлуатували космічні бої або ту ж таки атаку на Хот. Але були і виключення.
Платформер від компанії Namco, який знову ж таки називався просто Star Wars, формально був заснований на четвертому епізоді, але насправді розповідав якусь свою історію Люка Скайвокера. Розробники переплутали події та назви і заполірували це все Дартом Вейдером, який вміє перетворюватися на скорпіона та космічну акулу.
Адвенчура Star Wars: Droids за мотивами однойменного мультсеріалу про C-3PO та R2-D2, які намагаються втекти із тюрячки.
І навіть от щось таке під назвою Star Wars: Jedi Arena. Це вони мотиляють світловими мечами, якщо що.
У 80-х розробники і видавці ще придивлялися до «Зоряних війн», а у 90-х взялися за франшизу з усією силою.
Серія Super Star Wars - ігри за мотивами фільмів оригінальної трилогії. В них давали пограти не тільки за Люка, але і за Хана Соло з Чубаккою і навіть за принцесу Лею у костюмі рабині.
Рівні з платформінгом і боями чергувалися з поїздками на спідерах, а ще гравцю давали власноруч підірвати Зірку Смерті і зійтися у двобої з Дартом Вейдером. Це були такі собі блокбастери початку 90-х, які потім ще не один рік потрапляли у списки найкращих ігор Super Nintendo.
Не менш популярними були космічні симулятори Star Wars: X-Wing та Star Wars: TIE Fighter. Як зрозуміло із назв, в них давали зіграти за пілотів повстанців та Галактичної Імперії. Обидві гри мали бойову систему, зав’язану на перерозподілі енергії між системами корабля: якщо дати більше живлення на лазерні гармати, зменшиться швидкість і таке інше. До того ж TIE Fighter була першою грою за ліцензією Star Wars, в якій можна було пограти за імперця.
Трохи пізніше ще вийде Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter. Головне її нововведення - багатокористувацький режим. Як і раніше, можна було грати наодинці або об’єднатися з іншими гравцями, щоб в кооперативі проходити місії або битися один проти одного в PvP.
В середині 90-х шутер від першої особи Star Wars: Dark Forces поклав початок цілій підсерії ігор про Кайла Катарна, колишнього імперського штурмовика, який став найманцем на службі у повстанців. Створена на хвилі хайпу після виходу DOOM, Dark Forces була більш просунутою у технічному плані. Розробники із LucasArts написали власний рушій, який дозволяв моделювати багаторівневі будівлі, розміщувати приміщення одне над одним і навіть дивитися вгору та вниз, присідати і стрибати, про що в DOOM можна було тільки мріяти. Це щоб ви розуміли, які раніше були карколомні нововведення в іграх.
На початку 2024 року на всіх актуальних платформах вийшов ремастер Star Wars: Dark Forces.
За два роки після першої гри вийшло її продовження - Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II. Події сиквелу розгортаються після фіналу оригінальної кінотрилогії: Кайл Катарн раптово відкриває в собі вміння користуватися Силою, отримує світловий меч і стає джедаєм.
У 1999 році в прокат виходить перший фільм трилогії приквелів, а разом з ним і декілька ігор.
Мабуть, найвідоміша із них - Star Wars Episode I: Racer. Гоночна гра у дусі Wipeout, але про Татуїн і под-рейсери. Як і у 80-ті, розробники взяли окремий епізод із фільму і на його основі побудували цілу гру. Високі швидкості, непогана фізична модель, 23 персонажі на вибір - все було на місці. Episode I: Racer і досі стабільно включають у різноманітні списки найкращих ігор за франшизою.
Початок 2000-х - це взагалі дуже непоганий час для проєктів за всесвітом «Зоряних війн». В цей період вийшло чимало хороших і декілька по-справжньому великих ігор.
Ensemble Studios, автори серії Age of Empires, випустили Star Wars: Galactic Battlegrounds, про яку незаслужено рідко згадують. По суті, це був добротний рескін другої частини Age of Empires. Гра давала змогу зіграти майже за всі сторони конфлікту, у тому числі за вукі і гунганів. Її сюжетна кампанія охоплювала події усіх чотирьох фільмів, які встигли вийти на той момент, а в доповненні ще й додали битви із другого епізоду. Порулити Дартом Вейдером теж давали.
Стратегій за «Зоряними війнами» взагалі не дуже багато, тож рекомендую. Galactic Battlegrounds можна знайти в Steam і GOG.
У першій половині 00-х також вирішили повернутися до історії Кайла Катарна. Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast - третя гра серії, яку доручили розробляти студії Raven Software. Першу третину гри доводиться обходитися вогнепальною зброєю, але по-справжньому Jedi Outcast розкривається, коли головному герою видають світловий меч. Розробникам вдалося створити зрозумілу і видовищну - як для тих часів - бойову систему. Три бойові стійки та кілька прийомів Сили перетворювали дуелі з ситхами на такий собі бойовий танець, під час якого треба було вловити момент і зарубати супротивника одним точним ударом, після чого камера ще й модно облітала вбитого ворога.
Біда лише в тому, що ця бойова система зараз нормально працює тільки на ПК. Не знаю, як там було на оригінальному Xbox і Gamecube, але на Switch і PS4, на які гру портували у 2019 році, керування зламали. Воно якесь смикане і з ним періодично треба прямо боротися, але в усьому іншому Jedi Outcast досі дуже приємна пригода.
За рік після Outcast вийшла Jedi Academy, остання гра в лінійці Jedi Knight, в якій Кайл вже не був головним героєм, а виступав наставником молодого джедая. Механічно нова гра майже не відрізнялася від попередниці, але стала ще видовищнішою завдяки великим босам і різноманітним рівням.
Сервери Jedi Academy для багатокористувацької гри живі до сих пір. Навіть через 21 рік після релізу народ все ще рубиться на світлових мечах в PvP.
Star Wars: Knights of the Old Republic стала переломною грою в історії Bioware. Студія відійшла від формули класичних ізометричних RPG і вирішила зосередитись на більш видовищних рольових іграх. І далі воно так і повелося: якщо хочеш достатньо глибоку і різноманітну RPG з хорошою постановкою, треба брати щось від Bioware. Само собою, пізніше формула студії почне збоїти, але зараз мова не про це.
Створюючи Knights of the Old Republic, Bioware свідомо відмежувалася від сім’ї Скайвокерів і вирішила розповісти історію, яка відбувається за 4000 років до подій фільмів. Це розв’язало авторам руки і дозволило наповнити далеку-далеку галактику власними історіями, не звертаючись постійно до оригіналу. А головне - розробникам вдалося вловити дух перших фільмів з усіма цими космічними контрабандистами, душними кантінами і сильним вайбом ретро-футуризму. Страшно сказати, але у Bioware вийшло зробити гру за мотивами Star Wars, яка схожа на Star Wars більше, ніж приквели Лукаса і нові фільми від Disney. А якщо спитаєте мене, то це взагалі найкраще, що відбувалося з франшизою після виходу оригінальної трилогії.
Можна довго перелічувати усілякі достоїнства KoTOR, але я в цьому взагалі не бачу сенсу. Це та класика, в яку треба грати самому. Зараз варіантів для цього достатньо: Knights of the Old Republic доступна на ПК, Mac, Nintendo Switch, мобільних телефонах і на Xbox за зворотною сумісністю.
Сиквел, Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, робила вже студія Obsidian Entertainment, яка складалася із колишніх розробників Fallout та Planescape: Torment. На відміну від казкової першої частини у них вийшла похмура гра, яка підіймала табуйоване до того питання: а чи справді джедаї захисники всесвіту? Чи вони не менша проблема, ніж ситхи?
KoTOR 2 - глибока RPG з неймовірними діалогами і масою важливих виборів. Вона могла би стати ідеальним сиквелом, але не вийшло. На релізі гра розвалювалася на шматки від кількості багів. На розробку гри виділили зовсім мало часу, тож авторам довелося пожертвувати деякими ідеями, локаціями, квестами і QA-тестуванням. Спільнота потім роками виправляла помилки і намагалася відновити увесь вирізаний контент.
Студія Aspyr, яка у 2022 році перевипустила The Sith Lords для Nintendo Switch, обіцяла, що згодом вийде Restored Content DLC - безкоштовне доповнення, яке мало перенести на Nintendo Switch фанатську модифікацію, що повертає вирізаний контент. Згодом не сталося і влітку 2023 DLC скасували. Наче як Disney та LucasArts не змогли утрясти юридичні питання стосовно випуску фанатського мода. Ну, хоча б на ПК він все ще доступний.
Star Wars: Battlefront 2004 року - шутер, який охоплює події усіх фільмів. В Battlefront була сюжетна кампанія, але в першу чергу це багатокористувацька гра. Простіше кажучи, такий собі Battlefield в декораціях «Зоряних війн»: великі мапи з технікою, до 40 гравців у матчі і режим Galactic Conquest - суміш шутера і покрокової глобальної стратегії - в якому треба захоплювати планети.
Star Wars: Battlefront 2, яка вийшла вже за рік, майже повністю повторювала першу гру, але з більшою кількістю контенту. Головне її нововведення - нарешті дали пограти за форс-юзерів і помахати світловим мечем.
Обидві частини Battlefront від Pandemic Studios перевипустили у березні 2024 для сучасних платформ у складі збірки Star Wars: Battlefront Classic Collection.
Star Wars: Empire at War - RTS від колишніх авторів Command & Conquer, які сформували студію Petroglyph Games. Її ще любили називати аркадною стратегією, тому що в Empire at War було мінімум будівництва і менеджменту ресурсів, а головною задачею були бої - у космосі і на поверхні планет.
Свого часу Empire at War критикували за репетативний геймплей, але хвалили за графіку і «кіношний режим», завдяки якому можна було роздати підрозділам накази, затиснути пробіл і спостерігати за боєм з усіляких видовищних ракурсів.
Дилогія Star Wars: The Force Unleashed була спробую зробити God of War, але про всесвіт «Зоряних війн». І загалом це вдалося. Крута графіка, видовищна бойова система і постановка - все було на місці. Питання викликав хіба що головний герой - учень Дарта Вейдера та неймовірний еджі-бой, який постійно не міг вирішити, за яку сторону він виступає.
Але в першій The Force Unleashed можна було за допомогою Сили скинути на землю цілий Star Destroyer, що перекривало майже усі проблеми.
Star Wars: The Old Republic - третя і найуспішніша MMO за мотивами «Зоряних війн». До неї були Star Wars Galaxies, сервери якої закрили за тиждень до релізу The Old Republic, та менш відома Clone Wars Adventures, яка прожила всього чотири роки.
The Old Republic позиціонували як продовження дилогії KoTOR, але всі все розуміли. Події гри розгортаються через 300 років після історії Ревана, розробники не полінувалися і зробили достатньо контенту для одиночного проходження, навіть всі діалоги озвучили, але це абсолютно точно не був KoTOR, про що регулярно нагадували черги перед квестовими NPC.
Перший мільйон підписників Star Wars: The Old Republic зібрала всього за три дні, що зробило її найбільш швидкозростаючою MMO в історії. Правда, потім вона так само швидко розгубила велику частину аудиторії. Втім, гра приносить гроші до сих пір. У 2022 році для неї вийшло велике доповнення, а у 2023 The Old Republic передали студії Broadsword Online, яка зараз і займається її підтримкою. В останній новині на момент написання цього матеріалу обіцяють, що скоро SWTOR портують на Mac.
Перезапуском серії Battlefront займалася студія DICE, автори Battlefield. Перша гра, яка вийшла у 2015 році, була виключно мультиплеєрним шутером, із якого вирізали майже все, залишивши тільки базові механіки. Класів бійців не було, зброя відрізнялася хіба що скорострільністю, а головний акцент робився на простоті опанування. Усілякі хардкорні гравці обурювалися радикальним спрощенням, але такий підхід себе повністю виправдав. Star Wars: Battlefront 2015 і досі залишається найбільш продаваною грою за франшизою «Зоряних війн».
Розробляючи Battlefront 2, DICE вирішила прислухатися до гравців, яким не вистачало сюжетної кампанії та глибини в мультиплеєрі. В сиквелі додали короткий і не дуже цікавий однокористувацький режим, бійців знову поділили на класи і - головне - ввели лутбокси. Про останнє ніхто не просив, ясна річ.
Проблеми у Battlefront 2 почалися ще до релізу. Після відкритої бети з’ясувалося, що DICE сховала у лутбоксах не тільки косметичні предмети, але і карти здібностей героїв та і взагалі ледь не весь прогрес. Багато предметів із лутбоксів не можна було вибити, просто граючи в гру, що перетворювало Battlefront 2 на pay-to-win. Гравці розпочали хрестовий похід проти Electronic Arts, акції компанії різко впали і почався процес демедж-контролу. Спершу лутбокси повністю прибрали, потім повернули майже без змін, але в результаті все ж залишили в них лише «косметику» та внутрішньоігрову валюту, а всю прокачку зробили більш лінійною і звичною.
Цей скандал зробив своє діло. Багато хто відмовився купляти Battlefront 2 чисто із принципу, через що продажі, у порівнянні з першої частиною, сильно просіли. До того ж ситуацією з лутбоксами зацікавилися державні органи деяких країн. Це був точно не той хайп, на який чекали Electronic Arts і DICE.
Вже за кілька років Electronic Arts змогла реабілітуватися. У 2019 під її видавництвом вийшла Star Wars Jedi: Fallen Order від студії Respawn. Гра виявилася настільки якісною і успішною, що повернула видавцю віру у однокористувацькі ігри без сервісних елементів і донату. У 2023 вийшов її сиквел - Star Wars Jedi: Survivor. На старті у гри було чимало технічних проблем, особливо на ПК, але в усьому іншому це взірцеве продовження. Нещодавно Jedi: Survivor ще й випустили на консолях минулого покоління, хоча початково її позиціонували як next-gen проєкт.
Серія Star Wars Jedi - це, мабуть, найближчий сучасний аналог Jedi Knight. Тільки тепер це не лінійний екшен, а пригодницька гра з елементами метроїдванії та souls-like бойовою системою. Хоча доречніше її буде назвати souls-lite, тому що прям якихось складнощів ці ігри не викликають.
Остання на даний момент велика гра за ліцензією «Зоряних війн» - Star Wars Outlaws від Ubisoft Massive. Розробники називають її першою грою у всесвіті Star Wars з відкритим світом. Тут можна посперечатися, адже формально в Outlaws немає одного відкритого світу, а натомість є кілька окремих великих локацій, але це вже тонкощі.
На релізі Star Wars Outlaws теж стикнулася з технічними проблемами. Покупці преміум-видань, для яких доступ до гри відкрився на три дні раніше, отримали непропатчену версію. Ubisoft оперативно все виправила, але розіслала гравцям листа, в якому попросила почати гру з самого початку, тому що старі сейви не зовсім сумісні з оновленням.
Продажі Outlaws виявилися нижчими за очікувані, ну і традиційно гру захейтили просто через те, що вона від Ubisoft. Насправді ж Star Wars Outlaws - це хоч і не шедевр, але дуже приємна пригодницька гра про космічних бандитів і контрабандистів. У ній головні герої не рятують галактику, немає жодного світлового меча і ніхто не використовує Силу (за одним виключенням), зате є непогана, хоч і простенька історія про пограбування і бандитські синдикати. А ще за своїм настроєм Outlaws дуже нагадує сиквел Beyond Good & Evil, який ми так і не отримали і, мабуть, вже ніколи і не отримаємо.
І поки це все. Попереду на нас чекає завершення трилогії Star Wars Jedi. У вересні 2024 року президентка EA Entertainment & Technology Лаура Міле ще раз підтвердила, що студія Respawn вже займається грою.
Також колись має відбутися реліз Star Wars Eclipse від Quantic Dream, яку анонсували у 2021 році і відтоді майже не згадували. Це буде пригодницький екшен, події якого розгорнуться за сотні років до кіносаги. В Eclipse буде розгалужена історія та декілька головних героїв, смерть яких не означатиме закінчення гри.
У мережі ходять чутки, що гру не варто очікувати раніше 2026 року, тому що у Quantic Dream проблеми з наймом нових співробітників через заяви про кранчі, сексуальні домагання і токсичну робочу атмосферу у студії.
Окрім цього, студія Bit Reactor спільно з Respawn працює над стратегією за всесвітом Star Wars, але про неї взагалі немає інформації.
А ще є ремейк Star Wars: Knights of the Old Republic, доля якого знаходиться у підвішеному стані. Гру анонсували у 2021 році і тоді вона мала бути консольним ексклюзивом PS5. Згодом студію Aspyr, яка працювала над грою, відсторонили від розробки та передали її Saber Interactive. У вересні 2023 року Sony приховала трейлер ремейку на YouTube і видалила згадки про нього в соціальних мережах. Це призвело до розповсюдження чуток про його скасування або тимчасове припинення розробки. У компанії заявили, що приховали відео через закінчення терміну дії ліцензії на музику, що звучить дуже сумнівно.
У листопаді 2023 Джейсон Шраєр підтвердив на форумі ResetEra, що над грою все ще працюють, але невідомо, чи вона колись вийде. А в квітні 2024 Метью Карч, генеральний директор Saber Interactive, у інтерв’ю IGN заявив, що ремейк Knights of the Old Republic все ще перебуває в активній розробці. Що воно буде далі, невідомо.
Можливо, колись я повернуся до цієї теми, щоб розповісти про ігри за всесвітом Star Wars, які так і не вийшли. А поки що можете глянути наше відео про проєкти, що загубилися у виробничому пеклі. Там є окремий епізод, присвячений скасованому шутеру про Мандалорця від студії Respawn.
Топ коментарі (0)