Куток

Обкладинка для допису Еволюція ігрових вестернів
Богдан для Редакція

Додано

Еволюція ігрових вестернів

У кіновестернів був свій золотий період, а от в іграх Дикому Заходу пощастило менше.

Розробники і видавці щосили намагаються обходити тему ковбоїв, тому що вона наче як погано продається.


Red Dead Redemption 2 закрила тему відеоігрових вестернів якщо і не назавжди, то принаймні на багато років. Важко уявити, що комусь вдасться зробити краще, ніж Rockstar. Але це вже фінал історії, починалося все не так амбітно.

Опис картинки

Першою про Дикий Захід розповіла навчальна гра The Oregon Trail. Це не був вестерн у звичному розумінні, а скоріше менеджер фургону переселенців і такий собі протовиживач. Якщо неправильно розподілити ресурси, усі першовідкривачі сконають від дизентерії і до місця призначення не доїде ніхто.

Оригінальна гра, яку розробили у 1971 році, була текстовим квестом. З тих пір The Oregon Trail отримала десятки перевидань, оновлених версій, ремейків і переосмислень, які виходили ледь не на усіх платформах.

А цього року ще й стало відомо, що Apple працює над екранізацією гри. Обіцяють зробити екшен-комедію за мотивами.

По-справжньому ковбої прийшли у відеоігри з виходом Wild Gunman. У гри було дві версії: перша вийшла у 1974 і була був аркадним автоматом з Full Motion Video, а другу випустили у 1984 для консолі NES. Суть обох ігор була однаковою: за допомогою світлового пістолета треба було підстрелити ковбоїв швидше, ніж вони тебе. Різниця лише у тому, що на аркадному автоматі було відео з живими акторами, а на домашній консолі - піксельні персонажі.

Трохи більше про Wild Gunman я розповідав у нашому матеріалі про еволюцію інтерактивного кіно.


У 70-ті, окрім Wild Gunman, вийшло ще декілька ігор про ковбойські дуелі. Аркадні автомати Gun Fight та Boot Hill від компанії Midway, а також Outlaw від Atari. Останню також випустили і для домашніх платформ.

А от на початку 80-х сталося те, чого мало хто очікував. Вийшла adult-гра Custer's Revenge. В ній американський генерал Джордж Кастер, який реально існував і воював у Громадянській війні в США, домагався і гвалтував індіанку, прив’язану до стовпа.

Якщо так задуматися, це якийсь дурдом, але на те і був розрахунок. Видавець Custer's Revenge, компанія American Multiple Industries, вирішила піди шляхом ультимативного еджі-боя і запросила на показ гри представників жіночих та індіанських організацій, щоб вони організували їм скандал у ЗМІ і зробили безкоштовну рекламу. Видавець свого досяг, але скандал трохи вийшов з-під контролю і вже у 1983 American Multiple Industries вирішила більше не займатися іграми для дорослих.

Опис картинки

У 90-х ігрові вестерни повернулися до того, з чого починали. Mad Dog McCree була осучасненою версією Wild Gunman - тиром з Full Motion Video, простим сюжетом і поганою акторською грою.

Окрім тирів, починають з’являтися різні варіації run and gun шутерів. Sunset Riders, яка схожа на суміш RoboCop Versus The Terminator та Streets of Rage. І Tin Star про мультяшних ковбоїв-роботів.

Також починають дивитися в сторону інших жанрів. Компанія Sierra випускає адвенчуру Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist. Це було щось типу Monkey Island, але про Дикий Захід. Поки інші ігрові вестерни концентрувалися на перестрілках, Freddy Pharkas робила ставку на гумор та головоломки. Одним з її дизайнерів був Ел (або Ал) Лоу, автор серії ігор про Ларрі та його вихідний костюм.

Одним з перших - якщо не просто першим - FPS про ковбоїв стала Outlaws 1997 року випуску. Розробники із LucasArts взяли рушій від Star Wars: Dark Forces і зібрали на його основі сувору історію про американського маршала, який мститься за свою родину.

Outlaws називають одним з перших шутерів, в якому була можливість цілитися через снайперський приціл. А ще іноді пишуть, що в Outlaws ледь не раніше за всіх з’явилася механіка перезарядження зброї, але це вже перебільшення. Як мінімум до неї були перші частини System Shock та Marathon, які вийшли у 1994 році.

Desperados: Wanted Dead or Alive - найвдаліший клон Commandos, який пережив оригінал. На кожній місії під керуванням гравця опиняються від одного до шести герої, кожен зі своїми унікальними здібностями. Рівень - це велика головоломка, яку треба розв’язати, використовуючи уміння наявних персонажів.

В другій частині розробники вирішили поекспериментувати з тривимірним оточенням і опціональним видом з-за плеча, але вийшло щось вже зовсім не те. З сиквелом Desperados взагалі все не просто. Студія Spellbound робила його для Atari, але у видавця закінчилися гроші, тож гру випустили аби як, а зі шматків напрацювань, які залишилися, у 2007 зліпили Helldorado для іншого видавця. Після цього серія зникла майже на 15 років. Але у 2020 німецька студія Mimimi Games випустила Desperados 3. Розробники повернули класичну ізометричну камеру, зробили півтора десятка складних і різноманітних місій, додали нових героїв - і у них вийшла найкраща гра в жанрі тактики в реальному часі.

Про цей малочисельний жанр і про шлях студії Mimimi у нас теж є окремий матеріал. Його особливо раджу.


Студія Human Head, автори Rune та оригінальної Prey, теж свого часу пробували вкотитися у ігрові вестерни. У них вийшов Dead Man’s Hand - не найкращий шутер з однією цікавою механікою: між рівнями гравцю пропонували пограти в карти - якщо пощастить і зможеш зібрати гарну комбінацію, отримаєш певні бонуси. В усьому іншому - це типовий недорогий шутер середини 00-х про бандоса, якого зрадили.

Red Dead Revolver - гра непростої долі. Angel Studios почала розробляти її для видавця Capcom у 2000 році, але робота якось не йшла. Розробники перероблювали Red Dead Revolver, відкладали її реліз і взагалі слабо розуміли, куди рухатися далі. Такий непевний період тривав до кінця 2002 року, коли компанія Take-Two придбала Angel Studios і перейменувала її в Rockstar San Diego. Вже в 2003 Capcom офіційно скасувала проєкт, але новий видавець викупив права на торговельну марку і все ж довів гру до релізу.

На відміну від наступних ігор серії, в Red Dead Revolver не було нічого видатного. Такий собі середній шутер від третьої особи епохи PS2 з кількома непоганими знахідками. В ній, наприклад, була ще не дуже тоді популярна система хованок за укриттями і можливість ефектно розстрілювати ворогів у slow-mo. Red Dead Revolver отримала середні оцінки, не дуже добре продалася, але - і це головне - вона проклала дорогу для Red Dead Redemption, про яку трохи пізніше.

Між розробкою безкінечних продовжень Tony Hawk's Pro Skater та Guitar Hero студія Neversoft випустила вестерн під простою назвою Gun. Головна його відмінна риса - відкритий світ. Невеликий, не дуже наповнений подіями, але все ж відкритий світ, чого раніше в іграх про ковбоїв не робили.

Gun пощастило вийти до Red Dead Redemption. Якби розробники відклали проєкт до кращих часів, він просто загубився би на фоні гри від Rockstar, тому що обидві вони експлуатували одну ідею - зробити GTA про Дикий Захід. А так Gun і досі згадують з теплотою, хоча і жаліються на її коротку сюжетну кампанію.

Перед тим, як перетворитися на студію, яка займається виключно серією Dying Light, команда Techland полюбляла експериментувати з різними жанрами і сетингами. Одним з результатів цих експериментів стала серія Call of Juarez, в якій вийшло аж чотири гри. Але нас цікавлять лише три з них, тому що Call of Juarez: The Cartel - це вже не вестерн про Дикий Захід, а сучасна поліцейська історія про борців з наркокартелем.

В першій Call of Juarez гравець поперемінно керує двома персонажами. Біллі - спритний та тихий. Його рівні заточені під стелс та платформінг з використанням батога. Преподобний Рей - сильний і повільний. Він стріляє з двох рук і прямо під час бою зачитує уривки із Біблії.

Call of Juarez: Bound in Blood - приквел оригінальної гри, який розповідає про Громадянську війну в США. Головних героїв знову два: Рей, який ще не став священником, та його брат Томас. На відміну від першої частини, в більшості випадків гравець може сам обирати, за кого проходити ті чи інші рівні. Через це трохи змінюється геймплей і деякі епізоди - іноді брати йдуть різними шляхами.

Розробники врахували головні претензії гравців і сильно зменшили кількість стелсу і акробатики, зосередившись на перестрілках.

Call of Juarez: Gunslinger - самостійний спіноф, сюжетно не пов’язаний з попередніми іграми. Це аркадний шутер з коміксовим візуальним стилем і досить оригінальною подачею історії. Уся гра - це розповідь старого ковбоя про його пригоди. Gunslinger активно використовує прийом, який називається «ненадійний оповідач». Старий за кадром постійно щось коментує і уточнює, що безпосередньо впливає на геймплей - то вороги зникають, то декорації змінюються, то сцена відмотується назад і таке інше.

Hard West - дилогія покрокових тактик про демонічних ковбоїв. А ще це чи не єдиний варіант, якщо хочеться чогось типу XCOM, але про Дикий Захід. Сетинг якось не прижився у цьому жанрі. Окрім Hard West, є ще тільки The Feud: Wild West Tactics, але, зважаючи на кількість і якість її оцінок в Steam, можна впевнено припустити, що про цю гру знають її розробники, їхні друзі, я і ще декілька людей.

Hard West - це поєднання тактики, текстового квесту і зовсім трохи RPG. Найближчий аналог - Thronebreaker: The Witcher Tales, тільки замість партій в Гвінт тут покрокові бої ковбоїв і потойбічних потвор.


Дилогія Red Dead Redemption - найкращі і найуспішніші ігрові вестерни. Не те щоб конкуренція була якоюсь великою, але маємо те, що маємо: у Rockstar вийшло зробити із не найпопулярнішого жанру справжній хіт. В першій RDR розробники ще придивлялися до сетингу і не сильно експериментували. У них вийшла GTA на Дикому Заході - з сатирою, гіпертрофованими характерами персонажів і дурнуватим гумором. Але до цієї працюючої формули додали ще й досить дорослі роздуми про призначення людини і відповідальність за свої гріхи. Повноцінно ці ідеї розів’ють в сиквелі.

14 років перша Red Dead Redemption була консольним ексклюзивом, але в жовтні 2024 вона все ж дісталася до ПК. За цей довгий час очікування пекашники пройшли шлях від любові до ненависті і назад, а на релізі, як завжди, жалілися на ціну.

Як Red Dead Redemption 2 вдалося стати стати однією з найпродаваніших ігор в історії і розійтися накладом у більше ніж 67 мільйони копій - велика загадка. RDR2 і досі виглядає краще деяких next-gen проєктів, але геймплейно це майже ігровий артхаус. Головний герой повільно рухається і повільно взаємодіє з предметами. Револьвери стріляють тільки після того, як зведеш курок, а кінь не прибігає на свист, якщо знаходиться занадто далеко. Все в цій грі занадто розмірене, неквапливе і приглушене, що іде в розріз з поняттям блокбастера. Але, тим не менш, 67 мільйонів проданих копій.

В Rockstar вирішили не йти на компроміси і зробити найдетальнішу гру про кінець Дикого Заходу і про людей, які не змогли знайти себе в новому світі. Звісно, RDR2 можна посварити за незручний інтерфейс, маніакальну лінійність сюжетних місій і за коня, який постійно спотикається, але це вже деталі, які не сильно впливають на загальну картину. Поки інші розробники копіювали кіновестерни, Rockstar якимсь незрозумілим чином вдалося запхати у гру цілу епоху, як би пафосно це не звучало.


Ну і щоб не завершувати аж на такій високій ноті, нагадаю вам одну штуку. Весною 2017 на різних форумах, присвячених іграм Rockstar, почав ходити скріншот наче як із Red Dead Redemption 2. Люди вдивлялися в картинку і намагалися дістати із неї максимум інформації, але вже за кілька днів з’ясувалося, що це скріншот із MMO Wild West Online. Вона вийшла із раннього доступу у 2018, а вже у 2019 закрилася і розпалася на батл-рояль Magnificent 5 та онлайн-виживач New Frontier, які теж швидко сконали. Як стало зрозуміло трохи пізніше, це все були скам-проєкти такого собі Сергія Тітова, який до того намахував людей, штампуючи низькопробні клони DayZ.

Опис картинки

Опис картинки

Топ коментарі (1)

Звернути
 
__33d114ed71f67 profile image
fishkuzn

Фух пацани, глушите контентом. Тільки вчора про Stronghold відео глянув.

Куток

Підписуйтеся на наші соціальні мережі:
Telegram
Twitter
Facebook


Тепер у нас також є Youtube канал!