Вітання, колеги стрімери, радий бачити вас на уроці аудіо-магії!
Голос для стрімера є головним інструментом і візитівкою. Дуже важливо, щоб на трансляціях мікрофон стрімера не ховався за стіною фонових звуків — ігрового аудіо, музики, браузеру, дискорду тощо.
Щоб цьому запобігти, стрімери часто вимушені занижувати гучність фону, що дозволяє голосу в будь-який момент бути розбірливим. Але це рішення зовсім неідеальне, бо інші складові аудіо теж є важливими елементами атмосфери трансляції, наприклад, чудовий саундтрек чи саунд-дизайн гри, які не хотілося б прибирати з глядацького досвіду.
Тому важливо не просто зробити мікрофон гучнішим за інші доріжки, а спробувати досягнути ідеального звукового балансу, залишаючи голос в пріоритеті, але при цьому не жертвуючи іншими елементами аудіо.
І головним інструментом для досягнення цієї мети є вбудований в OBS аудіо-фільтр, що називається «Компресор». Ті з вас, хто вже знайомий з принципом його роботи, може здивуватися, мовляв, що в ньому такого, він же просто допомагає стабілізувати гучність доріжки? Так, дійсно, в цьому його основна мета. Але є ще одна: використовуючи Sidechain функціонал компресора, можна створити динамічний баланс аудіо, змінюючи в реальному часі гучності різних звукових доріжок.
Що ж, перейдемо до створення магії. І для спочатку ми маємо зробити один стартовий, але важливий, крок.
1. Розділимо звук фонових програм на різні доріжки
В стандартних налаштуваннях OBS всі фонові звуки обʼєднані в одну доріжку і це робить неможливим досягнення на трансляції якісного балансу. Давайте позбавимося цього недоліку.
1.1. Для початку замʼютимо доріжку «Пристрій відтворення звуку», вона нам більше ніколи не знадобиться. Можемо також взагалі приховати її з мікшеру аудіо, натиснувши на ній правою кнопкою миші і вибравши відповідний пункт.
(Примітка: у вас звукові доріжки, скоріше за все відображаються горизонтально. Я ж встановив вертикальне компонування каналів, бо мені так зручніше і звичніше. Це можна зробити, клацнувши правою кнопкою на каналі і вибравши пункт «Вертикальне компонування».)
1.2. Тепер нам необхідно на сцену додати по звуковій доріжці на кожну програму, яку має бути чутно на трансляції. У кожного стрімера можуть бути свої особливості, але найчастіше ці програми наступні: гра, браузер, дискорд, музика (spotify, itunes, абощо).
Далі вказано приклади назв доріжок. Звісно, можете називати їх на свій розсуд, це рішення легко масштабується під будь-які потреби.
Найпершою зробимо аудіо-доріжку для гри.
Додаємо на сцену джерело «Захоплення звуку застосунку (БЕТА)», називаємо його Game. У спадному списку «Вікно» вибираємо запущену гру, в моєму випадку — Doki Doki Literature Club ^_^.
Нехай вас не відлякує слово «БЕТА» у назві джерела. В OBS ком'юніті це перевірене і стабільне рішення.
Аналогічно додамо джерела для інших програм - Browser, Discord, Music, вказавши для кожної відповідну програму у списку «Вікно».
Важлива примітка для доріжок Browser і Discord. Оскільки в браузері є різні вкладки, а дискорді - різні голосові канали, то OBS сприймає їх окремими запущеними процесами. Тому у властивостях їх джерела важливо також вибрати у спадному списку «Пріоритет відповідності вікна» пункт «Збіг заголовку, інакше знайти вікно такого ж виконуваного файлу». Це дозволить вам більше не переналаштовувати властивості цих доріжок під кожну вкладку/голосовий канал.
Вітання, тепер кожна програма у вас звучатиме на окремій доріжці. Це дозволяє налаштувати для кожної з них різні гучності та фільтри.
2. Налаштування динамічного балансу аудіо доріжок
Напевно, на сцені у вас вже є джерело мікрофона під назвою Mic/Aux. Якщо раптом нема, то додаємо на сцену «Пристрій захоплення звуку» і вибираємо у спадному списку «Пристрій» ваш мікрофон. Саме джерело я назвав «Мікрофон».
Отже, перейдемо до нашої основної задачі.
Уявімо наступний сценарій:
а) коли стрімер мовчить, звук гри голосніший;
б) щойно стрімер починає говорити, гучність звуку гри автоматично спадає;
в) коли стрімер знову замовкає, гучність гри повертається до початкового значення.
Хороша новина: ця задача вирішується всього в декілька кліків додаванням одного-єдиного фільтру на звукову доріжку.
2.1. Клацаємо правою кнопкою на джерело Game, вибираємо «Фільтри». У новому вікні в полі «Аудіо фільтри» натискаємо праву кнопку і вибираємо «Компресор».
Що ж робить компресор? У загальному випадку основне його завдання - зробити голосні звуки тихішими. Принцип його дії наступний: якщо гучність звуку перевищить задане значення X, компресор автоматично зробить його тихішим у Y разів.
Наприклад, слухаючи ведучого на радіо, ви коли-небудь звертали увагу, що гучність його мови дуже рівна і всі слова гарно чутно? Це і є основний ефект компресора.
Але в нашому випадку ми маємо застосувати його так званий Sidechain функціонал. В цьому режимі компресор регулюватиме гучність однієї доріжки, аналізуючи гучність іншої.
2.2. Тому наступний крок такий: в налаштуваннях компресора у спадному списку «Джерело Sidechain-компресії/приглушення» вибираємо канал вашого мікрофону.
2.3. Тепер залишилось лише коректно встановити значення інших налаштувань компресора.
За що відповідають ці налаштування?
Відношення — цей показник встановлює, у скільки разів знизиться гучність звуку при перевищенні порогового значення.
Поріг — при перевищенні цього значення гучність звуку ставатиме тихішою. Оскільки компресор працює в режимі sidechain, то аналізується гучність не ігрового аудіо, а нашого джерела sidechain, тобто мікрофона.
Атака є швидкістю спрацювання компресора, тобто встановлює, наскільки швидко після перевищення порогового значення звук стане тихішим.
Затухання встановлює час, протягом якого гучність звуку повернеться до початкової.
Підсилення виходу після притихшення гучних звуків підвищить загальний рівень звуку. Для нашої задачі це налаштування зайве.
Універсальних значень, які б підходили кожному стрімеру, не існує, тому важливо налаштувати їх під свою ситуацію.
Але загальні рекомендації наступні:
2.3.1. Поговоріть в мікрофон на вашій звичайній гучності і зверніть увагу на індикатор гучності на доріжці. Вам потрібно знайти таке значення, нижче якого гучність голосу не опускається. Впишіть це значення у поле Поріг компресора.
2.3.2. Відношення зробіть таким, щоб воно було достатнім, але не створювало надто різкий перепад гучності. Для нашої задачі спробуйте відношення 5:1, але можна спробувати і більші, аж до 12:1 абощо, якщо хочете досягти дуже відчутного ефекту.
2.3.3. Атака має бути дуже швидкою, варто встановити значення до ~50 мс.
2.3.4. Затухання, навпаки, має бути достатньо довгим, щоб гучність поверталася до початкової із красивою плавністю. Бажані значення від 400 до 1000 мс.
Мої значення наступні: поріг 10.5:1, відношення -25.30 dB, атака 48 ms, затухання 452 ms.
І знову вітання: ми з вами налаштували особливу магію, завдяки якій гучність гри автоматично ставатиме тихішою, коли ви починаєте говорити в мікрофон, але при цьому знову плавно ставатиме гучнішою, коли ви мовчатимете. Можете поспостерігати за цим ефектом, звертаючи увагу на індикатори гучності гри в мікшері аудіо у реальному часі, це завжди виглядає достатньо цікаво. :)
Але є дуже важлива примітка: перед тим, як проводити трансляцію, обовʼязково зробіть тестовий запис. Не факт, що налаштування одного стрімера підійдуть іншому, бо в кожного унікальна звукова картинка. Ви маєте послухати, чи не занадто сильний ефект компресора, або ж навпаки, чи не є його дія занадто слабкою. Завжди орієнтуйтесь на власні вуха і вподобання. При потребі, внесіть зміни у налаштування компресора.
Аналогічно маємо додати компресор, вибрати мікрофон в якості джерела Sidechain і налаштувати його параметри також для всіх інших створених звукових доріжок. Таким чином не тільки ігрове аудіо реагуватиме на ваш голос, а і браузер, музика і дискорд.
До речі, щодо дискорда: уявімо, що ви граєте в коопі з вашими друзями і спілкуєтесь в голосовому каналі. Часто буває, що коли на трансляціях одночасно спілкується декілька людей, це створює звуковий хаос і відтіняє ваш власний голос. Налаштування на каналі Discord компресора за цим ґайдом допоможе, щоб на вашій трансляції саме ваш голос був в пріоритеті. Але в цьому випадку налаштування компресора можна дещо помʼякшити, підвищивши поріг і зменшивши відношення.
Наостанок скажу, що компресор є незамінним інструментом не тільки для динамічного балансу різних звукових доріжок, а і для покращення звуку вашого мікрофону. Сміливо додавайте цей фільтр на доріжку мікрофона, але зверніть увагу, що в цьому випадку він має працювати в основному режимі, тобто поле джерела Sidechain має залишитися пустим.
Але це вже сильно виходить за межі теми даного ґайду. Можливо, присвячу наступні дописи обробці звуку в OBS.
А наразі на цьому все. До наступних зустрічей в ефірі!
Топ коментарі (0)