Куток

Обкладинка для допису Історія жанру Метроїдванія
Олексій
Олексій

Додано

Історія жанру Метроїдванія

Цей текст є трохи відредагованим сценарієм до цього відео, тому, якщо сьогодні ви більше в настрої на "подивитись", то така можливість у вас є! Але якщо ви раніше нічого не чули про жанр, а у вас є лише хвилинка часу, то і про вас я також подумав. Дуже стисло, лише найголовніше, але для зайнятих людей тільки так 😎.


Обережно! Багато гіфок.
Середній час прочитання ~ 10 хвилин.



У вас напевно виникала така ситуація, коли ви грали в якусь гру і раптом на вашому шляху з’являлась перепона, яку ви не могли подолати, як ось наприклад платформа, але як би ви не старались, дострибнути у вас ніяк не виходило?

Тому вам доводилось продовжувати свій шлях іншою дорогою. Але через якийсь час ви знайшли нову абілку, яка дозволяє вам зробити ще один стрибок в повітрі. І ось тут ви зрозуміли, що можете повернутись і застрибнути на ту платформу.

Якщо таке з вами було, то велика вірогідність, що ви грали в гру жанру Метроїдванія. Що це жанр такий, звідки він з’явився, чому отримав таку назву. Ось про це ми сьогодні і поговоримо!


hollow knigt
Hollow Knight (2017)


Метроїдванія — це піджанр пригодницьких екшен ігор, найчастіше з елементами платформерів, а інколи і з елементами RPG.

Ігри цього жанру в першу чергу фокусуються на нелінійності, а також дослідженні локацій під час проходження. Також зазвичай вони мають велику карту світу, де різні локації поєднані між собою, але відкрити всі локації, а також переходи між ними буде неможливим для гравця, поки він не здобуде спеціальні предмети, інтрументи, зброю, здібності, або інформацію.

(Карта Salt and Sanctuary, де майже в кожну локацію можна потрапити багатьма шляхами)
salt and sanctuary map

Отримання таких поліпшень також може допомогти у битвах з ворогами, у знаходженні шорткатів (коротких шляхів), або секретних локацій. Разом з цим, майже завжди це означає, що в таких іграх є багато бектрекінгу, коли вам доведеться повертатись до тих місць, де ви вже були раніше.

Через всі ці елементи метроїдванії будують тіснішу інтеграцію між сюжетом і дизайном рівнів, які дозволяють гравцю краще зануритись в історію, а також заохочують до дослідження локацій і експерементів.


dust an elysian tale
Dust: An Elysian Tail (2012)


Сам термін Метроїдванія являє собою поєднання назви двох ігор — Metroid і Castlevania, які обидві вийшли в 1986 році.
І незважаючи на те, що вони були не першими, хто мав в собі елементи жанру, як ось наприклад Below the Root, яка вийшла в 1984, або Brain Breaker 1985 року, саме Метроїд і Кастлванія вважаються найвпливовішими.

Коли Нінтендо розробляла Метроїд, то їх метою було створення нелінійної пригодницької гри, яка б відрізнялась від інших ігор того часу, вимагаючи від гравця повертатись на старі локації, надаючі йому бонуси, які не проходили з часом, знову ж таки, на відміну від інших пригодницьких ігор, де бонуси були з тимчасовим ефектом.


metroid
Metroid (1986)


Гра стала популярною, тому у продовженні — Super Metroid, до гри додали більше сюжетних елементів, вдосконалили аспекти попередніх ігор, додали нові різноманітні локації, а також секрети, за допомогою яких гравці могли обходити зроблену розробниками послідовність проходження. Що в результаті зробило гру популярною серед спідранерів. Але як би то не було — в ретроспективі, Super Metroid вважається дуже якісно зробленим нелінійним платформером.


super metroid
Super Metroid (1994)


У цей самий час набирала популярності серія готичних платформерів — Castlevania. Оригінальна гра складалась з окремих рівнів, які гравець мав проходити послідовно. За нею були випущені Vampire Killer і Castelvania II : Simon’s Quest, які експерементували з нелінійним геймплеєм, але після цього серія знову повернулась до більш лінійного стилю оригінальної Castlevania.


castlevania simon's quest
Castlevania II: Simon's Quest (1987)


Керівник серії — Коджі Іґараші, виявив, що продовжуючи робити ігри для фанатів серії, досвідченні гравці дуже швидко проходили нові ігри, але в той самий час нові гравці зіштовхувалися зі складнощами. Для того щоб зробити гру, яка змогла б сподобатись більш широкій аудиторії, а також, щоб подовжити час необхідний на проходження, Іґараші і члени його команди вирішили взяти деякі ідеї з серії The Legend of Zelda і використати під час розробки Castlevania: Symphony of the Night.

В новій грі вони зробили великий відкритий світ для дослідження, а також необхідність отримання ключових предметів для входу в інші зони. Це елементи, які вже були присутні в інших нелінійних платформерах, як наприклад Super Metroid. Однак, Symphony of the Night мала одне важливе нововведення — використання елементів рольових ігор, з можливістю для гравця прокачувати свого персонажа.

Такі зміни дуже сподобались гравцям, тому більшість наступних частин серії також отримали ці елементи. З виходом Super Metroid і Castlevania: Symphony of the Night, формула, представлена в цих іграх, лягла в основу того, що сьогодні ми називаємо Метроїдванія.


symphony of the night
Castlevania: Symphony of the Night (1997)


Але на щастя для нас, історія тут не закінчується. 2004 року вийшла Сave Story, яка була натхненна Метроїдом і Кастлванією. Значення цієї гри дуже важко переоцінити. Адже вона вплинула не тільки на метроїдванії, а і на всю індустрію в цілому.

Гра розповідає історію робота, який потрапляє в печери на острові, який населяють міміги — раса розумних, схожих на кроликів істот. Особливий вид червоної квітки, що росте на острові, викликає у зазвичай мирних міміга, шалену лють, якщо вони її проковтнуть.

cave story logo

Острів також приховує артефакт під назвою “Корона Демона”, який має величезну магічну силу. Армія роботів-солдатів була відправлена на цей острів з метою знайти корону. Роботи без розбору вбивали міміга в пошуках корони, але зазнали поразки, коли міміга вирішили з’їсти червоні квіти, так як в них не було іншого вибору. І тепер головному герою треба зупинити злого доктора, який планує використати цю корону, щоб зомбувати міміга і захопити світ.

Звучить дуже незвичайно, я розумію, але не через історію ця гра має таке велике значення для індустрії. Cave Story була зроблена лише однією людиною — Дайсуке Амайя, також відомим як “Піксель”. На це йому знадобилось п’ять років, але на щастя, гра отримала визнання від гравців і журналістів, які хвалили гру за її відполіровані елементи дизайну і геймплею. Cave Story вплинула на індустрію інді-ігор, її визнання та успіх продемонстрували, що команда з однієї людина може конкурувати з великими студіями, а також це був ще один погляд на жанр метроїдванія. Успіх Cave Story проклав шлях для великої кількості 2D-платформерів, наприклад таких як Braid і Super Meat Boy.


cave story
Cave Story (2004)


В 2009 році Chair Entertainment випустила Shadow Complex, яку розробляли з думкою про те, що “Супер Метроїд була піком ігрового дизайну в 2D іграх”. Одним з цікавих рішень в цій грі є 2.5D оточення. Рівні зроблені в 3D, але головний герой може переміщатись тільки в 2D просторі. Тим часом вороги можуть переміщатись де завгодно, і для того, щоб їх вбивати, треба використовувати авто-прицілювання. Гра отримала дуже гарні відгуки і була однією з найкраще продаваємих ігор в Xbox Live Arcade.


shadow complex
Shadow Complex (2009)


2013 року на PlayStation 3 і PlayStation Vita вийшла Guacamelee!, яка поєднує в собі елементи метроїдванії і beat 'em up.

Гравцю доведеться взяти на себе роль Хуана Аґуаката — скромного фермера, який просто вирощував агаву неподалік маленького мексиканьского села Пуеблучо. В день мертвих він вирушає до міста, щоб зустрітись там зі своєю подругою дитинства та коханою, донькою Ель-Президента — Лупітою. Але злий скелет на ім’я Карлос Калака нападає на село і викрадає її з особняка. Хуан протистоїть Карлосу, але програє і вмирає. На щастя, це не кінець його історії, адже він потрапляє у світ мертвих, там він знаходить таємничу лучадору Тостаду, яка дає Хуану містичну маску, що перетворює його на могутнього лучадора і повертає до світу живих.

Тепер Хуану треба буде врятувати свою кохану Лупіту та зупинити Калаку, який хоче принести її в жертву задля своїх злих планів. Окрім того, що гравцю треба перемагати ворогів, гра також пропонує нелінійний, великий і відкритий для досліджень світ, необхідність знаходити ключові предмети для прогресу, а також прокачку персонажа.


guacamelee
Guacamelee! (2013)


2015 року світ побачила Ori and the Blind Forest від Moon Studios. Гравець бере на себе керування Орі — білим духом-захисником, та Сейном, який є світлом та очима Дерева Духів. Окрім вже відомих нам елементів, гра робить акцент на платформінгу, додаючи можливість відстрибувати від ворогів і їх вистрілів, використовуючи це як перевагу і можливість потрапити в нові місця.


ori and blind forest


Але куди цікавішою, якщо ми говоримо про метроїдванії, виглядає продовження — Ori and the Will of the Wisps, яке вийшло через п’ять років після цього. Розробникам вдалося покращити всі елементи оригінала, зробивши дослідження локацій ще більш цікавим, бойову систему динамічнишою, а також додавши багато нових здібностей, які не тільки роблять геймплей більш різноманітним, але і чудово комбінуються зі здібностями з першої частини. Як наприклад можливість самому вистрілювати в будь-якому напрямку, щоб відстрибнути від цього вистрілу.


Ori and will of the wisps


Але ми забігли трохи вперед, адже залишилась ще одна гра, яку я просто не можу пропустити. Я говорю про Hollow Knight, яка була розроблена Team Cherry і випущена 2017 року.

У цій грі, яка комбінує у собі елементи метроїдванії і соулс-лайків, треба керувати безіменним рицарем, який потрапляє в підземний світ під назвою Hallownest. На його шляху зустрінуться багато різних комах і інших істот, яких головному герою треба буде вбивати за допомогою цвяха, який він використовує як меч. Перед нами знову ж таки відкритий великий світ, частини якого закриті, поки рицар не знайде різні здібності. Але разом з цим у грі є 47 босів, а також головний герой втрачає всі Гео — місцеву валюту, котрі він заробив, якщо помирає. Для їх повернення, треба повернутись на місце смерті і вбити тінь героя. Як і інші вищеназвані ігри, Холоу Найт отримала не тільки визнання від журналістів, але і любов гравців.


Hollow Knight
Hollow Knight (2017)


І тепер, після успіху Guacamelee, Ori and Blind Forest, а також Hollow Knight, жанр війшов в епоху ренесансу, котрий також не пройшов повз вже відомого нам Коджі Іґараші, який на той час вже покинув Konami і в 2015 році запустив збір грошей на Kickstarter, для розробки Bloodstained: Ritual of the Knight, духовного наслідника Castlevania Symphony of the Knight. В нього вдалось зібрати 5.5 мільонів доларів, в 11 разів більше, ніж початкова ціль.

Гра вийшла 2019 року, отримала непогані відгуки, але головною метою Іґараші було показати, що метроїдванія як жанр, це не якась нішева історія, і що він не розумів, чому великі студії не приділяють жанру уваги.


bloodstained ritual of the night
Bloodstained: Ritual of the Night (2019)


І частково це було правдою, адже якщо ми подивимось на метроїдванії від великих гравців на ігровому ринку, то можемо виділити Nintendo та її Metroid Prime, який переїхав у 3D простір, але в цілому залишився старим добрим метроїдом. І поки гравці очікують на четверту частину Метроїд Прайм, яку анонсували в далекому 2017 році, і яка все ще не може побачити світ, 2021 року вийшла Metroid Dread. Перша за довгий час гра серії, яка знову була в 2D і була більш подібна до оригінальних ігор.


metroid prime
Metroid Prime Remastered (2023)


Вона отримала велику кількість нагород, продалась тиражем у 3 мільони копій, що є найкращим показником для всієї серії. Також не будемо забувати і про соулс-лайки, в яких є елементи подібні до метроїдваній, наприклад — відкритий світ, в якому різні локації закриті, але для переходу в них, спершу треба перемогти боса.


metroid dread
Metroid Dread (2021)


В якому ж стані метроїдванії зараз? Я вже встиг згадати, що жанр війшов в епоху ренесансу. Друга частина Hollow Knight, з підназвою Silksong знаходиться на 3 місці найбільш очікуваних ігор в Steam.

Великі студії більше експерементують з різними елементами жанрів: як ось наприклад в Star Wars Jedi від Respawn, або Control від Remedy.

  • Нещодавня Blasphemous 2.

  • Tunic.

  • Ender Lilies

  • The Messenger

  • Carrion

  • Salt and Sanctuary

  • Lost Ruins

Цей список можна довго продовжувати. І це лише ігри, які вже вийшли. А скільки ще на нас чекає. Тому можемо підсумувати, що метроїдванії у відмінному стані, і сподіваюсь, що ми побачимо ще більше якісних, а головне, цікавих ігор.


hollow knight: silksong
Hollow Knight: Silksong (На даний момент без дати релізу)


Дякую, що прочитали до цього моменту. Сподіваюсь, що вам сподобався цей матеріал! Також буду дуже радий вашему фідбеку: і по оформленню таких текстів, і звичайно, по самому тексту.

Топ коментарі (0)

Куток

Підписуйтеся на наші соціальні мережі:
Telegram
Twitter
Facebook


Тепер у нас також є Youtube канал!