Куток

Обкладинка для допису [NEC PC-98x1] Гайд з емуляції
Хтось Ніхто
Хтось Ніхто

Додано • Оновлено

[NEC PC-98x1] Гайд з емуляції

Передмова

Поперше хочу попередити, що, незважаючи на мій намір охопити якомога більше щодо емуляції PC-98, в цьому гайді буде сказано не про все. Причин декілька:

Складність теми. Емуляція PC - не емуляція консолі.
Популярність теми. Людей, що цікавляться бібліотекою ігор до цієї платформи мало не те що в Україні, але й загалом по світу.
Експертність автора статі. Він - ламер.

Hercequary від ZyxHercequary від Zyx

Hercequary від Zyx

Але чому я захотів написати цей гайд, не будучи експертом? Тому що мені цікава ця тема, відповідно я хочу, щоб вона набула більшої популярності, відповідно люди не повинні стикатися зі складнощами, а я - систематизую вже набуті знання у цій темі, то ж стану більш обізнаним. Отаке от коло.

Опис картинкиОпис картинки

X・E・D・I・S・S від Digital Tricks

Сам я доволі часто стикався з проблемами під час емуляції, рішення одних можна було знайти в одних статтях, інших - в інших, а щодо деяких - питати на спеціалізованих площадках та чекати відповіді.

В принципі, пропоную використовувати цю статтю, також і як місце для обговорення свого досвіду з емуляції цієї платформи, вирішення проблем, тощо.

Про що мова?

PC-98 - прийнято вважати, що це комп'ютери від компанії NEC, що були поширені Японією з початку 80-х до кінця 90-х років допоки світом не поширились Windows, MacOS, Linux. Якщо коротко - все вірно, а якщо копнути глибше, то PC-98 це група пристороїв як-то домашні ПК, серверні комп'ютери, ноутбуки, кишенькові ПК та такі екзотичні явища як "інтегрований цифровий багатофункціональний телефон" Dterm400PC (див. фото).

Опис картинки

З усім переліком пристороїв можна ознайомитись на мертвому сайті - https://www.pc-9800.net/index.htm
Авто-перекладач з японською кому треба у поміч.

Там же можна подивитись на моделі EPSON PC - це серія комп'ютерів, сумісніх з PC-98.

Хтось вважає, що більшість ігор до цих комп'ютерів мають еротичний контент. Але як показує розширений пошук на MobyGames, доля ігор для дорослих від загальної становить лише приблизно тридцять п'ять відсотків.

Чим емулювати?

Є багато емуляторів: QEMU/9821, Anex86, ePC-9801, SL9821, тощо. Проте найпоширенішим є Neko Project II, він є у декількох версіях і знову ж таки найпоширенішою з них є Neko Project II 21/W, бо вона єдина, над вдосконаленням якої досі працюють. Вона й і буде оглядатися надалі у цьому гайді.
Завантажити емулятор можна тут: https://simk98.github.io/np21w/index.html переходимо за посиланням "なんかくれ" та перше ж посилання на відкритій сторінці приведе до завантаження з гугл-диску.

А в що грати?

Найповнішою добіркою оригінальних (і тільки оригінальних) ромів є колекція на веб-архіві від Neo Kobe 2017-го року. Посилання - https://archive.org/details/NeoKobe-NecPc-98012017-11-17.
Можна завантажити одним махом через торент (70+ гигабайт архівованого архіретро), а можна в Download options тицнути Show All, там буде перелік компаній-виробників, і вже завантажити всі ігри від студії, або тицнути "view contents" та завантажити окрему гру.
Буває так, що ви знаєте розробника, але не можете знайти його. Ха, вам до папки-архіву під назвою "doujinHomebrew" бо ви натрапили на справжнього інді-розробника з часів стародавнього японського геймдева.
У добірці ви знайдете не тільки ігри, але й, подекуди, обкладинки, постери та гайдбуки до них.

А інформацію стосовно ігор можна отримати тут:
MobyGames
Тут:
Visual Novel Database
Або тут:
https://refuge.tokyo - розділ PC -> NEC - PC-9801

А якщо нам потрібні локалізовані англійською ігри, то тут:
RomHacking

Варто також зазначити, що один з найактивніших перекладачів BabaJeanmel відмовився від цієї платформи та зараз живе на GBAtemp.net, завантажити його переклади можна за посиланням: https://gbatemp.net/download/authors/babajeanmel.578467/

Взагалі, якщо на сайті вбити у пошук PC-98 можна почитати багато цікавого за темою, та навіть знайти переклади, які відсутні на ромхакінг.нет.

А якщо нам потрібні переклади українською, то... їх нема. Шукаємо перекладача/хакера, питаємо скільки буде коштувати робота над проектом, домовляємося, платимо, та чекаємо.

То як же, дідько, мені пограти? Налаштування.

Скачали архів з емулятором Neko Project 21/W? То просто розпакуйте. Далі у теці "bin" знайдете два ".exe": np21w та np21x64w. Тицяйте будь-який. Відчиниться емулятор з опціями зверху. Але до того, як ми перейдемо до огляду налаштувань нам треба буде трошки підкорегувати його.

Що ж. Після першого відкриття та закриття емулятора у теці "bin" з'явиться однойменний з екзешником ".ini"-файл. Відкривайте його та зробіть ще один рядок після [NekoProject21] з написом "STATSAVE=true". Відчинимо ще раз емулятор і побачимо, що в нас з'явилося меню "Stat". Це квіксейви.

Опис картинки

Не думаю, що до кожного опису налаштувань має сенс публікувати скріншот, то ж обійдемося без них.

Configure

Перше, що нас цікавить, це >Emulate >Configure
CPU: Частота процесора за замовчуванням становить 50 МГц (2,5*20) і має бути ідеальною для більшості ігор. Для пізніших ігор ви можете безпечно «розігнати» її до вищих значень, змінивши множник тактової частоти. А от зміна першого множника з 2.4 на 1.9 Мгц рекомендована якщо хочете грати в ранні ігри, сумісні з PC-88; в такому разі, вам, ймовірно, доведеться обмежити частоту до 8 МГц (встановіть базову тактову частоту на 1,9 МГц і кратну тактову частоту на 4), щоб отримати найкомфортніший досвід.

Параметр «Base Architecture» визначає, з якою моделлю буде сумісний ваш PC-98. Модель VM базується на NEC V30 (клон i186).
Модель VX оснащена i286 і є оптимальною для більшості ігор PC-9801. PC-286 по суті є клоном VX від Epson (Емулятор Anex86, якщо вирішите спробувати його, фактично емулює саме цю модель).

Sampling Rate: Більшість сучасних аудіочіпсетів повинні дозволяти вам встановити частоту на 44 кГц без будь-якого помітного впливу ЦП, але ви можете знизити її до 22 кГц, якщо це стане проблемою (хоча відтворення звуку буде не ідеальним). Стандартний буфер звуку становить 150 мс; все нижче - це перебір. Проте спробуйте вищі значення, якщо ви почуєте, що звук падає.

Screen

Disp Vsync: вертикальна синхронізація, в деяких іграх забезпечує більш плавний скролінг зображення.

Real Palettes: ця опція вмикає спеціальний хак, за допомогою якого можна відображати 17 кольорів замість 16 в аналоговому режимі. Ця незадокументована функція не використовувалася багатьма іграми (як кажуть, доступна лише в чотирьох), і її слід залишити непоміченою.

No Wait: якщо ввімкнути, емулятор намагатиметься максимально використати ваш ЦП. Своєрідний турбо-режим. Не рекомендовано обирати.

Auto Frame: Neko досить добре виконує автоматичне пропускання кадрів, коли цього вимагає ситуація, тому вам краще залишити цей параметр обраним.

Screen >Screen Option

Вкладка Video
Use Skipline Revisions: ігри, які використовують екранний режим 640x200 (15 кГц), автоматично переходять у 640x400 шляхом подвоєння вертикальної роздільної здатності дисплея. Щоб згладити пікселізацію, можна застосувати ефект телевізійної розгортки. Ця опція дозволяє встановити яскравість розгортки таких ігор. 0 означає чисто чорні рядки, 255 означає відсутність рядків взагалі.

Вкладка Chip
Graphic Display Controller: μPD7220 є стандартним графічним чіпсетом більшості моделей PC-9801; він може відображати 16 кольорів із 4096 у 640x400, майже як у режимі VGA. Пізніші моделі на базі i486 (включаючи PC-9821) були оснащені більш потужним μPD72020, який мав можливості SVGA (640x480, 256 кольорів).
Якщо ви не збираєтеся грати в ігри PC-9821, пропонується зупинитися на μPD7220.

Device >Sound

За винятком модуля Jast Sound, перелічені нижче аудіопристрої є взаємовиключними.

PC-9801-14: стара звукова карта NEC на основі TMS2631-RI104 від Texas Instruments. Вона містить 8 каналів PSG у псевдостерео (3 ліві, 2 центральні, 3 праві).

PC-9801-26: застаріла звукова карта на основі YM2203 (OPN) від Yamaha. Має 3 канали FM і 3 канали PSG у монофонічному режимі.

PC-9801-86: подальший розвиток PC-9801-26, заснований на YM2608 (OPNA). Містить 6 каналів FM, 3 канали PSG, базовий канал PCM і 6 семплів ударних.

PC-9801-26 + 86: передбачається, що ця опція дозволяє грати на обох картах одночасно, хоча лише кілька ігор можуть скористатися цією функцією. На практиці, як кажуть, у Neko є проблема: всі ігри (навіть сумісні з YM2608) автоматично повертаються до YM2203.

PC-9801-86 + Chibi-Oto: Chibi-Oto — це розширення ADPCM від групи любителів Circle Mad Factory. Комбо сумісно з іграми, розробленими для Speak Board.

PC-9801-118: пізня звукова карта на основі YMF288 (OPN3), яка забезпечує повну сумісність із YM2608, а також розширені можливості ADPCM під Windows 3.x.

Speak Board: досить популярний клон PC-9801-86 з розширеним блоком ADPCM, виробництва Idol Japan (тепер Alpha Data).

Spark Board: також називається Otomi-chan, ще одна карта від Circle Mad Factory. Повністю сумісна зі Speak Board, включає YM2608 + YM3438 і має 12 FM-каналів, 6 PSG-каналів, ADPCM-канал і 6 ударних семплів.

AMD-98: звукова карта від System Sacom. Містить 9 каналів PSG і 4 барабанних семпли, але її можна використовувати лише з кількома сумісними іграми.

Jast Sound: примітивний голосовий модуль для старих ігор Jast (можна порівняти з Covox від Spectrum або Disney Sound Source для ПК). Оскільки він працює незалежно від будь-якого іншого звукового пристрою, ви можете залишити його ввімкненим.

Seek Sound: це звук, який створюють оригінальні дисководи для флопі-дисків. Його ввімкнення забезпечує більш справжній досвід, але тоді образи дисків завантажуються в режимі реального часу. Зніміть прапорець, якщо ви поспішаєте.

Device>Sound Options

Вкладка JoyPad
На цій вкладці ви можете змінити чотири кнопки вашого геймпада (Використовуючи Xbox One Wireless Controller - пункт A відповідає за кнопку А, B - за кнопку B, C - за кнопку X, D - за кнопку Y, з іншими контролерами треба експериментувати, якщо бажаєте, пишіть повну, точну назву моделі вашого геймпада та результат вашого експеримента) на дві тригерні кнопки, доступні на PC-98. На автентичному геймпаді тригер 1 — це ліва кнопка, а тригер 2 — права.

Тепер то можна пограти?

Так. Тепер розберемось із запуском ігор. Завантажуючи роми ви стикнетеся з купою форматів. Вони представлені як образи флопі-дисків, жорстких дисків, або CD.

Формати ромів флопі-дисків: .d88, .d98, .xdf, .hdm, .dup, .2hd
Формати ромів жорстких дисків: .hdd, .thd, .nhd, .hdi

Флоппі-диски завантажуються через меню FDD1 та FDD2, жорсткі диски через меню Harddisk.
Нюанс в тому, що ігри зазвичай виходили на декількох (до дванадцяти!) дисках, пронумерованих літерами, починаючи з А. Один з них був головним, а інші постійно треба було міняти. Тож наприклад завантажуємо ми перший флопі-диск у FDD1, потім в Emulate тицяємо Reset, а воно нам видає японською:

Опис картинки

"завантажте диск B у другий дисковод" (файно, що літера латиницею, та цифра арабська).
Що ж, завантажуємо диск B, знову тицяємо Reset (Це доведеться робити постійно при встановленні нового диска) і опаньки, гра нарешті пішла.

З жорсткими дисками таких нюансів бути не повинно, просто завантажуємо у Harddisk > IDE #0 жорсткий диск, Reset і граємо.

А що там було про локалізації?

Вони є англійською. Але знову є нюанс. Саме англійських ромів - немає. Є патчі до оригінальних ромів, що локалізують їх. Та програми, якими вони патчаться. Завжди по різному. Кожний локалізатор завжди надає інструкцію, що робити саме в випадку з кожною конретною грою.

На прикладі гри Steam-Heart's

Завантажуємо тут програму - https://46okumen.com/pachy98/.
Потім тут завантажуємо патч-англіфікатор (Links - Download) - https://www.romhacking.net/translations/3509/
Там же читаємо інструкцію і завантажуємо оригінальну гру (в Links - Readme File написано, що нам потрібен оригінал з колекції Neo Kobe, тека Giga, тека Steam Heart's [HD]) - https://ia600100.us.archive.org/view_archive.php?archive=/22/items/NeoKobe-NecPc-98012017-11-17/Giga.zip

Розпаковуємо програму, англіфікатор та оригінал (сам файл гри, а не теку з нею) розпаковуємо у теку програми. Запускаємо програму, нас спитають, чи дійсно ми хочемо пропатчити її. y означає так, n - ні, тож вводимо y, тицяємо Enter, після патчингу знову тицяємо Enter і вуаля: оригінальний файл гри перетворено на локалізований.

Проблеми з якими можна стикнутися.

GDC Clock
Запускаємо гру (Steam-Heart's як раз має цю проблему), а вона нам ось це:

Опис картинки

Причина: У деяких іграх частота GDC Clock повинна бути встановлена ​​на 2,5 МГц замість стандартних 5 МГц. Якщо для гри потрібен цей параметр, іноді виникатиме баг,- дублікація екрана на сегменти,- або гра навіть відмовлятиметься завантажуватися, як на скріншоті.

Що ж. Нам потрібно зайти в BIOS комп'ютера, який емулюємо. Затискаємо End та не відпускачи робимо Reset, потім обираємо другий рядок, тицяємо Enter, обираємо п'ятий рядок, переводимо з 5 МГц на 2.5 МГц, натискаємо Enter, обираємо шостий рядок тицяємо Enter. Повинно запуститись.

Опис картинкиОпис картинки

Чорний екран
Приклад Dragon Pink -The Zero Castle-. Гра запускається, але ми бачимо лише пустий чорний екран.

Причина: хз.

Рішення: Побавитись з аудіо-картами. На прикладі саме цієї гри: якщо обрати Device > Sound > Disable boards, то відео з'являється. Також і з деякими аудіо-пристроями запускається (PC-9801-118). Помітив, що якщо вибрати PC-9801-26K і в опціях Device > Sound option > PC-9801-26 вибрати будь-який ROM, крім CC000, то все нормально. У PC-9801-86 відключення ROM в Sound option дає запустити, а в PC-9801-118 вже було відключено ROM, тому запускалося.

Опис картинки

Посилання на корисні матеріали

Гайди
https://gang-fight.com/projects/98faq/ - один з найпоширеніших гайдів емулятора Neko Project 21/W.
http://fullmotionvideo.free.fr - справа є гайд з базової версії Neko Project II, а також велика добірка скриншотів.
Оригінали ігор (колекція Neo Kobe)
https://archive.org/details/NeoKobe-NecPc-98012017-11-17
Катологи
MobyGames
VNDB
Refuge Tokyo

Емулятори
Neko Project 21/W
https://simk98.github.io/np21w/index.html
базова версія Neko Project II
https://www.yui.ne.jp/np2/
SL9821
http://www.satotomi.com/sl9821/sl9821_dl.html

Локалізатори та їх проекти
RomHacking

BabaJeanmel
https://gbatemp.net/download/authors/babajeanmel.578467/

The Sword of Kumdor

Desire

Aegean Kai no Shizuku

Guynarock II

Цікавості
https://twitter.com/PC98_bot - твіттерський бот, що публікує кожні чотири години по скріншоту з якої-небудь гри на PC-98
https://www.pc-9800.net/index.htm - список усіх моделей PC-98

Топ коментарі (1)

Звернути
 
kitepz profile image
Повітряний Змій

ніколи не цікавився PC-98 і скоріш за все ніколи в житті не торкнусь його емулятора, але оце прям дуже корисно, хотів би такого більше на сайті і в укр просторі загалом

Куток

Підписуйтеся на наші соціальні мережі:
Telegram
Twitter
Facebook


Тепер у нас також є Youtube канал!