Куток

Обкладинка для допису System Shock (2023): що то таке?
twentysixz
twentysixz

Додано

System Shock (2023): що то таке?

Нещодавно вийшов ремейк гри System Shock, яка в свою чергу вийшла в 94 році. Розгляньмо обидві гри та порівняймо їх. Які відбулися зміни? Чи гарні вони? Чи варто в них грати?

TL;DR: Якщо Ви олдскульний та хардкорний гравець-фанат імерсив симів, якому байдуже на графіку та застарілість ігор, то так, можете спробувати пограти в обидві гри :) Якщо ж не олдскульний, але все одно хардкорний фанат імерсив симів, то тільки в System Shock 2023.

System Shock (1994)

System Shock розробляли Looking Glass Studios. Якщо Ви фанат серії ігор Thief, то, певно, знаєте цю студію. Також вони розробили Ultima Underworld: The Stygian Abyss та Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds. Обидві ці гри вважаються прародичами жанру ігор імерсив сим (immersive sim). Так би мовити, вони прото-імерсив сими.
System Shock, як і ігри Ultima Underworld, теж вважається прото-імерсив симом. Недостатньо... різноманітна?, щоб бути імерсив симом, але й достатньо нелінійна та проста, щоб її порівнювали з тим самим Doom-ом.

Опис картинки

Обкладинка гри для японського ринку.

Сюжет:

Ми – хакер, на дворі – 2072 рік. Нам недостатньо подорожів на дупу, тож ми вирішуємо зламати мережу мегакорпорації TriOptimum, яка має вплив на уряд (фактично TriOptimum і Є урядом) та постачає товар і військовій індустрії, і звичайному люду. Сюрприз, ми попалися, отже нам на хату влітають добрі дяді та заарештовують нас. Ми летімо на станцію Цитадель, яка знаходиться на одній з орбіт Сатурна, та один з головних тамошніх керівників, Едвард Дієго, складає з нами угоду. Ми позбавляємося "етичних обмежень" ШІ SHODAN, а нам взамін прощають наші грішки та дарують військовий імплант.
Після цього ми впадаємо в кому, а прокидаємся тоді, коли на станції нема нікого з людей, а ШІ збожеволів.

Опис картинки

Ґеймплей

Деякі жартують про те, що насправді в цій грі ми граємо в ОС. Ну, майже, увесь інтерфейс в грі – інтерфейс нашого військово імпланта, теж сенс в цьому трохи є.

Опис картинки

Добре, що можна вимкнути цей інтерфейс, але Вам все одно доведеться ним іноді користуватися.

Опис картинки

Про керування гри теж багато чого кажуть, та не й дарма. Воно справді некомфортне. Пригинатися в бік – клавіши Z (🤯) та С, присісти – F, лягти – V, встати – R. І так далі. Думаю, не треба нагадувати Вам, якими клавішами все це робиться зараз.
Аби перезарядити зброю, треба лізти в тому самому інтерфейсі та нажати на окрему кнопку в екрані зі зброєю.
Також є кіберпростір, ну в який навіть ще некомфортніше грати. Ну подивіться на це...

Наратив, атмосфера та все інше

"Некомфортність" звичайному гравцю також представляє з себе те, як розвивається сюжет. Ніяких позначок на карті (якщо Ви їх самі не поставите). Ніяких завдань. Ніяких підказок. Лише аудіологи і Ви. Так, саме так: рушієм сюжету гри є лише аудіологи та записки, ніхто з Вами наживо не спілкуватиметься, ніхто не триматиме Вас за ручку. А рівні станції це лабіринти, в яких заблукатися прелегко, хоча їх й дуже легко розрізнити через їхні унікальні кольорові палітри.
Саме через аудіологи, записки та інші наративні трюки System Shock і став прото-імерсив симом. Просто згадайте Dishonored, Prey, Deus Ex та інші ігри, які вважаються імерсив симами. Та й не тільки їх. Ось звідки вони в цьому плані беруть коріння.

Опис картинки

Feel old yet?

Звичайно, що найголовніша риса цієї гри це SHODAN, той самий ШІ. Більшість геймерів вважають, що саме нею надихалися автори Portal коли вони створювали GladOS. Однак, скажімо чесно, SHODAN цікавіша (не хочу принижувати GladOS, чесно). На відміну від GladOS, вона – сто відсотковий ШІ, яка "з'їхала з глузду" та вважає себе Богинею. Вона створювала своїх кіборгів, монстрів та мутантів, керувала ними як армією, проводила операції і так далі. Спойлерити події гри не буду, але повірте, вона багато як нашкодила.

Аудіофіли оху... здивувалися та не видивувалися. Взагалі, ігри від Looking Glass славляться своїм атмосферним звуком. Ті ж самі Thief та System Shock 2, наприклад.

Ще трохи про аудіо: гра використовує midi-файли, тобто музика динамічна. Звуковий ряд змінюється в залежності від того, що з Вами зараз відбувається: чи в бою Ви з кимось, чи просто гуляєте станцією Цитадель. Можна порівняти з Deus Ex, де більш-менш така система музикального супроводу. Але в System Shock все набагато цікавіше, бо враховується більше факторів.

System Shock (2023)

Це та сама гра, але з дрібними змінами, перезаписаними аудіологами, новою (та стилістичною) графікою та комфортним керуванням. Серйозно. Мапа ідентична крапля в краплю, голос SHODAN не змінювали. Хіба що зброю та ворогів трохи змінили. Гру просто зробили сучасною. Навіть великодку з 451 залишили (а вона походить з оригінального System Shock, якщо не знали). Деякі гравці, які грали в оригінал, скаржаться на постійне почуття дежавю через ідентичність мап... Ось наскільки вдало вони відтворили оригінал.

Опис картинки

Якщо дуже уважно вдивитися, то можна помітити, що текстури трохи піксельні. Як на мене це доволі цікавий стиль, хоча, звісно, може й не усім прийтися по смаку. Але, знову ж таки, ця гра й так не для всіх :)

Пам'ятаєте Кіберпростір? В ремейці він виглядає набагато краще:

Шукав футаж без "води", але знайшов лише цей, з демоверсії. Однак повірте: нічого не змінилося :)

Порівнюючи з оригіналом, аудіологи в цій грі стали довшими. Це водночас погано, бо тепер автори повідомлень кажуть все трохи повільно, не квапляться. Втрачається шарм оригіналу, де всі все говорили швидко, наче їм залишалося жити лічені секунди (в деяких випадках так і є). Але в той же час це трішки додає атмосфери та не сильно змушує напрягати вуха.

Поговорімо про музику. Музика стала, звичайно, набагато сучаснішою. Деякі треки стали більш "ембіентними", в той час як треки боїв стали ще хардкорнішими. Чесно кажучи, місцями нагадує OST з Deus Ex Human Revolution, але зі своїми змінами. Наприклад, тут дуже часто можна почути гітари.

"Ембіент" композиція медичного (першого) рівня гри.

Бойова композиція медичного рівня.

Висновки

Якщо ж Ви хардкорний та олдскульний гравець, який вже пограв в усі імерсив сими, усі бумер-шутери, та Ви шукаєте якусь складну гру, яка не триматиме за руку – то System Shock 1994 року це гра для Вас. Якщо ж Ви не цікавитесь старими іграми, але також фанат імерсив симів (особливо Prey), то слід спробувати System Shock 2023 року. А потім, мабуть, Ви й його оригінал зможете оцінити :)

Дякую за те, що прочитали цю статтю!

Топ коментарі (1)

Звернути
 
normanpenpen profile image
NormanPenPen

Базований огляд. Але якийсь сухий та короткий.
І помилок чималенько, так що слід більше уваги приділяти редагуванню.

Куток

Підписуйтеся на наші соціальні мережі:
Telegram
Twitter
Facebook


Тепер у нас також є Youtube канал!