Куток

Обкладинка для допису Піратство і як розробники йому протидіють.
Hiotsu
Hiotsu

Додано • Оригінал на youtu.be

Піратство і як розробники йому протидіють.

Перш ніж прочитати статтю, пропоную її у вигляді відео!
Це допоможе розвитку моєї творчості, дякую!
Відеоматеріал:


Піратством є незаконне копіювання та розповсюдження комп'ютерних ігор, програмного софту чи іншої інтелектуальної власності.

У геймдеві це може завдати серйозної шкоди розробникам, оскільки вони втрачають кошти, які могли б заробити на продажі своїх ігор. Однак не дивлячись на це, піратство - так звана медаль, яка має дві сторони. З однієї - це фінансові втрати великих корпорацій і відсутність підтримки розробників, а з іншої - можливо єдиний шанс поринути у світ ігор для тих, у кого немає такої можливості, а ще непоганий спосіб перевірити ігровий продукт на якість. Вітаю вас, моя дорога спільното, Хіо знову на зв’язку і сьогодні ми дізнаємося, як виникло піратство, хто з великих компаній займався цією хитромудрою справою і чому піратство вважають цілою епохою. А саме головне - як розробники карають за це геймерів.

Інтернет-піратство

Започаткування

Для більшості з нас піратство започаткувалось у суворі але лампові 90-і та 2000-і роки, проте історія піратства, насправді, є на декілька десятків років старшою і більше пов’язана із піратським розповсюдженням музичних вінілів та касет. Проте я хочу вас ознайомити із синонімом до піратства - бутлеґерством або просто бутлеґ, що є підпільною торгівлею чи контрабандою. Термін походить від жаргонної назви підпільної торгівлі спиртними напоями у часи сухого закону в США у 1920-1930-ті роки минулого століття. Часто бутлеґи є нелегальними виданнями чи записами, однак деякі музичні колективи дозволяють, наприклад, некомерційне розповсюдження своїх концертних записів або аматорських реміксів і раніше на це був величезний бум. Це призвело до того, що колекціонери легально обмінювалися копіями таких бутлеґів поштою. В той час піратська копія є дечим іншим - несанкціонованою копією легально випущеної продукції.

Вініловий програвач

Найпоширенішим методом піратства було розміщення мікрофону перед динаміками радіо, телевізора чи магнітофону, а десь використовувались кабелі, які з’єднували обидва пристрої.
З появою програмованих приставок до телевізора, ігри та софт для яких писали на ту саму аудіокасету, а потім запускали через магнітофон, під'єднаний до ПК, зробив поріг входження в піратство ще цікавішим. Дискети також зіграли свою роль, проте на той час вони були досить рідкісним та дорогим товаром, недоступним для більшості на той момент радянських школярів. Касети переписувалися в процесі обміну по руках друзів-родичів-товаришів-знайомих. Проте вже тоді з’являлися ринки, де вільно велася торгівля касетами, пластинками та іншим контрафактом. Проте, як ви могли зрозуміти, на Заході це відбувалося теж, але набагато раніше, десь на 10-15 років.

Ігрові картриджі

Перші зародки

Пік піратсткого буму припав на 90-і роки. Ретрогеймінг набирав своїх обертів а уже в колишньому радянському союзі широко поширювалися ринки та кіоски, де продавали великий спектр товарів з Америки та Європи, а також Китаю. Це сприяло навіть не дуже законній підприємницькій діяльності, якою грішив співзасновник польскої студії CDProject. Нещодавно я слухав його біографію і мені дуже сподобався той епізод, коли він був ще маленьким, а його батько постійно їздив у відрядження в Європу та постійно щось привозив своєму сину.

Марчін Івінський — співзасновник CDPR

Через відсутність ігор та локалізацій до них, Марчін разом із Міхаїлом Кічінським згодом заснували свою конторку по несанкціонованій але дистрибуції ігрової продукції по cхідній Європі, проте цей нелегальний бізнес не міг існувати довго, тож так і виник відомий нам GOG, який змусив підприємців підписувати договори та контракти із видавцями і отримувати ліцензію на локалізацію та дистрибуцію закордонних ігор. Тепер ви знаєте чому CDProject в своїй назві має саме CD а не DVD.

Піратство на ПК

У всіх були такі компи ;)
Проте все це не зрівняється з тим бумом піратства, який відбувся із іграми на ПК. Настала епоха, яку більшість з нас добре пам’ятає, тим паче, ймовірно, ми останнє покоління, яке було свідками його започаткування. Комп’ютери поступово ставали доступнішими, а завдяки економічним, технологічним і соціальним чинникам, комп’ютерна техніка ставала доступнішою, компактнішою і потроху з’являлася в домівках пересічних громадян. Катриджі тоді відходили на задній план, а дискети не потребували специфічних навичок чи обладнання для запису інформації. З популяризацією дисків вам нічого не треба було більше, як вставити його в приймач, інсталювати гру та насолоджуватись нею. Гру можна було легко записати на інший диск та поділитися з тим самим товаришем чи взагалі влаштувати свій ігровий куток на місцевому базарі. Привіт, Калинівський ринок в Чернівцях.

Опис картинки

Методи боротьби

Першим основним методом боротьби із піратством була необхідність наявності диску гри в дисководі під час ігрових сесій. Я пам’ятаю як викупив у друга диск The Elder Scrolls III: Morrowind за 20 гривень і не уявляв яким шедевром я тоді заволодів. Хоч гра була без доповнень, але саме тоді я почав не те щоб її проходити, а жити в ній і звісно без диску я її запустити не міг.

Необхідність наявності диску в дисководі - найбільш відомий метод захисту від піратства

Проте в ті часи розробники знаходили більш цікавіші методи протистояти незаконному розповсюдженню своїх ігор.
Наприклад, в грі Zak McKracken and the Alien Mindbenders від Lucas Arts щоразу як герой вилітав за межі США, гра вимагала у гравця ввести серійний номер, який можна було знайти лише в офіційному ліцензійному бокс-виданню.

Horny ja...точніше Pirate Jail

Культова японська рольова гра EarthBound далеко не відійшла. По-перше у гри були проблеми з локалізацією для західного ринку, а гумор в Японії і Америці відрізняється, тож американська версія була насичена чорним гумором, а для любителів серії спасінням було поширення піратських копій, що Nindendo передбачили і зробили так, щоб на піратській версії гри з’являлось більше противників, ніж на звичайній. Це змусило гру ставати виснажуючим іспитом для любителів гри. А для тих хто пройшов через цей складний етап очікував більш неприємний сюрприз - під час боротьби з фінальним босом можна було отримати лаги та вильоти, після чого пірат усвідомлював, що сейв не зберігся.

Переходячи до більш відомих ігор та популярних методів покарання геймерів можна згадати GTA 4, де розробники відчайдуш познущалися над піратами, прикрутивши постійне хитання камери, яке в ліцензії відбувається лише якщо герой перебрав з алкоголем. Я застав цей баг на піратському диску, проте цим все не обмежилось і в одній із останніх місій з вертольотом у мене ще щось відбувалось, через що я не зміг пройти завдання до кінця.

Щось схоже було і в Far Cry 4, де розробники звісно не використали режим сп’яніння, а скоріше вирішили влаштувати гравцям наркотичний тріп, що спотворював зображення, а люба поїздка перетворювалась у дорожньо-транспортну пригоду.

Піратський тріп в Far Cry 4

Однією із відомих методик є випадок із Batman Arkham Asylum, де розробники вимкнули вагому для гри механіку переміщення - польоти за допомогою плаща Бетмена. Це викликало труднощі із переміщенням по відкритому світу, та й завдання є в грі, яке передбачає використання польотів, наприклад, щоб вибратися із кімнати з отрутою. Цікавим фактом є те, що багато людей, скаржачись на це все не підозрювали що зізнавались в тому що спіратили гру.

Над основною механікою гри познущались і творці Mirror’s Edge відімкнувши розгін та зупиняючи героїню на краю перешкод, що унеможливлювало паркур.

Ну і варто згадати The Sims 4, де пікселі, що прикривали персонажів під час йохеншпохен супроводжували героїв завжди а згодом і поширювались на весь екран.

Проте менш жорстоко вчиняли Remedy та CDProjectRED. Якщо ви спіратили першу частину Alan Wake чи ж Quantum Brake, на обличчі героїв з’являлась піратська пов’язка, яка наче натякала про ваші темні справи, а ось CDProjectRED у Відьмаку 2 під час однієї інтимної сцени замінили молодицю на жіночку в віці, тож якщо ви не зацікавлені у спарюванні із пенсіонерами, то це могло зіпсувати ваші враження від…так званого ігрового процесу. Та хоч це можна назвати жартом від розробників, вони витратили ще кілька днів на те, щоб переписати сцену смерті в кінці гри, щоб цим самим ще більше насолити піратам.

Alan Wake

Quantum Break

Проте зараз це дуже рідкісні речі. Поки Габен вважає що це питання незручного продажу, піратство поки не поспішає здавати позиції. Так, деякі ігри іноді очікують роками, як чекали взлому Assassin’s Creed Valhalla та RDR2, але зараз пірати якісніше виконують свою роботу, створюючи цілком працюючі білди без ось таких покарань та навіть без Denuvo, яке псує враження від гри своїм впливом на швидкодію.

Відеоматеріал:


Я щиросердно дякую всім хто підтримує мою творчість і прошу підтримати всіх читачів цієї статті. Будь-ласка, виділіть кілька хвилин свого часу для ознайомлення з моїм ютуб-каналом, твічом для ігрових трансляції та телеграм і нарешті давайте разом досліджувати відеоігрові всесвіти, які ми так полюбляємо!

Топ коментарі (1)

Звернути
 
bahbac profile image
BaHBaC

Хороше відео про історію але друга половина про методи боротьби як на мене трохи не розкрита. Хотілося б почути трохи більше про сучасні методи боротьби типу DRM, вимоги постійного підключення до інтернету, заборони будь-яких модифікацій чи впровадження регіональних цін, і чи працює це

Куток

Підписуйтеся на наші соціальні мережі:
Telegram
Twitter
Facebook


Тепер у нас також є Youtube канал!