Вчора у TwitterX я порадив підписникам звернути увагу на гру AI: The Somnium Files, яка опинилась на розпродажі у Steam всього за 96 гривень (-80%). А потім подумав, що може і варто зробити невеличкий огляд ігор видавництва Spike Chunsoft, які також представлені на розпродажі та, на мою думку, варті уваги. Зазначу, що це не перелік усіх ігор та не детальний розбір кожної з них, лише поверхнева інформація та особисті враження.
Увага: більшість ігор у цій добірці жанрово належать або дуже наближені до традиційних візуальних новел, тобто гравців очікує велетенська стіна тексту англійською мовою. Рекомендується щонайменше середній рівень володіння англійською, або дуже велике бажання цю мову вивчити. Ігри неабияк допомагають досягти цієї мети.
ЗМІСТ
- Серія AI: The Somnium Files
- Серія Danganronpa
- Серія Way of the Samurai
- Серія Mystery Dungeon
- Серія Science Adventure
- Серія Zero Escape
Серія AI: The Somnium Files
— AI: The Somnium Files (96 грн, -80%)
— AI: The Somnium Files – nirvana Initiative (422 грн, -60%)
У іграх цієї серії гравець перетворюється на детектива та досліджує низку злочинів різного ступеню жорстокості. Що особисто мене захопило, окрім збоченого почуття гумору головного героя першої частини, так це ігровий процес. До яких детективних ігор ми звикли? Переважно це різні формати point-and-click пригод або детективні елементи у іграх пісочного типу — Assassin’s Creed Unity, Batman: Arkham Knight, Lost Judgment та ін. У AI: The Somnium Files детективна складова сповнена екшну і напруження, адже дослідження оточення відбувається в обмежених умовах людської свідомості. За допомогою спеціальної помічниці, Айби (AI ball, штучне око детектива), герой занурюється у свідомість іншої людини, та здобуває інформацію ламаючи тамтешні перепони, блокатори пам’яті, психологічні травми тощо.
Кожне таке занурення «у голову» підозрюваної особи — окрема маленька пригода, яка геймплейно контрастує із типовою для візуальних новел основою ігрового процесу. Автор цієї гри, Котаро Учікоші, доволі відомий творець візуальних новел із головоломками. AI: The Somnium Files не стала виключенням, але цього разу майстер обійшовся без купи математичних та логічних задач рівня середньої та старшої шкіл. Про них буде кілька слів нижче у розділі про серію Zero Escape.
Якщо ви любите детективні ігри, раджу звернути увагу на оригінальну AI: The Somnium Files. Але не поспішайте купувати одразу і сиквел.
Серія Danganronpa
— Danganronpa: Trigger Happy Havoc (195 грн, -30%)
— Danganronpa 2: Goodbye Despair (195 грн, -30%)
— Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls (152 грн, -60%)
— Danganronpa V3: Killing Harmony (168 грн, -65%)
— Danganronpa S: Ultimate Summer Camp (112 грн, -60%)
Поціновувачі японських візуальних новел про школу звикли до певних шаблонів, але свого часу Danganronpa їх добряче розірвала. Запропонувавши гравцям опинитись на території елітної академії для обраних учнів з неповторними талантами, кращих у своїх галузях, розробники наче сказали: «Тут ви не будете бігати за дівчатками й хлопцями, та відкривати романтичні сценки, о ні. Ви будете спостерігати, як школярі помирають, і спробуєте знайти винного. А інакше опинитесь у сусідній труні».
Сьогодні такими іграми не здивуєш, жанр еволюціонував у так звану «соціальну дедукцію» — Among Us, Eville, First Class Trouble тощо. Або візуальна новела GNOSIA з елементами роуґлайку, теж побудована на принципах «знайти винного». Проте, на момент виходу Danganronpa, нічого подібного у такому виконанні я не пригадую. Можливо, нагадаєте ви.
Основна фішка Danganronpa — детективна складова, коли гравцям необхідно знайти усі зачіпки та спробувати відновити події на місці злочину. І тут люди культури та детективного жанру скажуть: «Гей, постривай, це ж Phoenix Wright якийсь!». Був би пан Наруходо, якби не важливі геймплейні особливості Danganronpa: крім неспішного вивчення оточення та дедуктивних процесів, гравців очікує справжній екшн — перехресний допит у реальному часі, що супроводжується низкою мініігор. Назва серії буквально означає «Куля спростування», або більш поетично — «Куля, що б’є у протиріччя». Гравців «озброюють» умовним револьвером, барабан якого заряджається доказами, якими і потрібно стріляти у хибні покази свідків під час допиту.
Механіка вийшла настільки цікава, що розробники зуміли створити один повноцінний сиквел на відносно незалежну гру в серії, яка все ж має стосунок до дилогії. Мова про V3: Killing Harmony. Всі ці три проекти я раджу для придбання поціновувачам детективів та насичених цікавезними подіями візуальних новел. Що стосується ще двох ігор у списку: Ultra Despair Girls — посередній екшн, гра-міст поміж Danganronpa і Danganronpa 2. Варта уваги лише якщо вам дуже сподобається оригінальна дилогія. Ultimate Summer Camp — якийсь фансервіс. Точно, ще існує аніме під назвою Danganronpa 3: The End of Hope’s Peak Academy (часто пишуть High School, але у іграх Гоупс Пік все ж академія), я сам його не дивився. Чув дуже неоднозначні відгуки.
Серія Way of the Samurai
— Way of the Samurai 3 (83 грн, -70%)
— Way of the Samurai 4 (98 грн, -70%)
— Katana Kami: A Way of the Samurai Story
З іграми цієї серії мені пощастило познайомитись одночасно із Yakuza на PlayStation 2. Іронічно, що Way of the Samurai 2 страждала від аналогічної першим пригодам Кадзуми Кірю проблеми — зашитого на диск англійського дубляжу, невимовно жахливого і небезпечного для вух гравця. Це натуральна звукова зброя штибу Sonic Tank із Dune II: Battle for Arrakis.
Та менше з тим. Серія Way of the Samurai чемно займає свою невеличку нішу рольових пісочниць. В них гравцям пропонують буквально спробувати прожити в ролі самурая певного періоду — кривавий Сенґоку в Way of the Samurai 3 та останні дні Шьоґунату в Way of the Samurai 4. Так-так, час LIKE A DRAGON: ISHIN!, огляд якої ви можете прочитати тут. Авжеж, в обидвох іграх є свої основні сценарії, різноманітні завдання для гравця, події, активності та навіть романтичні сценки. Або не дуже романтичні, не знаю… а БДСМ — це наскільки романтично? Скільки катан з 10?
Утім, ця «пісочна» природа Way of the Samurai, на мою думку, дуже обмежила авдиторію серії. Занадто багато свободи та невизначеності для пересічного гравця, занадто багато «життя» у віртуальному світі. Візьму за приклад четверту частину, вона стала трохи простіша для опанування, але нові механіки внесли елементи хаосу — за подіями стало легше встежити, зате гравець абсолютно не розуміє, що до нього говорять іноземні громадяни. Замість слів з їх вуст злітають знаки питання. Це можна виправити лише вмовивши Шьоґунат відкрити мовну школу. Взагалі у Way of the Samurai 4 додали багато додаткових активностей — можна відкрити власне доджьо, працювати на багатьох роботах, створити десятки різноманітних мечів, опанувати різні стилі бою… а щоб вижити, іноді ставати на коліна та благати сильнішого ворога змилуватись. Way of the Samurai 3 дещо бідніша на строкатість контенту, але її цінність полягає у більшій автентичності відносно самурайської епохи.
Нарешті, остання ітерація франшизи — Katana Kami: A Way of the Samurai Story. Це вже не пригодницька пісочниця з відкритим світом, а традиційний данжн-кровлер, на кшталт Shiren the Wanderer. В гравців є локація-хаб з будинком, в якому живе і працює наш герой, а є спуски у підземелля. Їх потрібно досліджувати, поступово спускаючись глибше і глибше, знаходячи нову зброю, вивчаючи нові бойові стилі та виносячи нагору цінні предмети. Основне, що гра успадкувала від великої серії — практичний підхід до бойової системи. Усі мечі тут різні та відповідно до них змінюється набір доступних герою рухів та прийомів. А, ще гумор, так. У четвертій частині та Katana Kami доволі багато яскравої клоунади збоку головного героя, включно із залицяннями до дівчат.
На жаль, сьогодні серія Way of the Samurai ледь жива, студія Acquire займається низкою інших проектів та найближче, до самурайського, що випустила після Katana Kami 2020 року — це данжн-кровлер Labyrinth of Zangetsu. Гра вийшла на PlayStation цього року, доволі непогана розвага для шанувальників класичних Wizardry та Might & Magic. Але усі три згадані вище гри варті уваги поціновувачів самурайської тематики та рольових ігор-пісочниць. Якщо ви з таких гравців — зверніть увагу. Можливо, ваші гривні ще допоможуть відродити Way of the Samurai.
Серія Mystery Dungeon (Shiren the Wanderer)
— Shiren the Wanderer: The Tower of Fortune and the Dice of Fate (139 грн, -50%)
— Mystery Chronicle: One Way Heroics (67 грн, -60%)
Культова серія класичних данжн-кровлерів, найбільш відома під загальною назвою Mystery Dungeon або Fushigi no Dungeon. Найбільша її гілка, яка вважається оригінальною — Shiren the Wanderer. Вирішив згадати її суто з поваги, адже не впевнений наскільки цей формат може бути сьогодні популярним за межами вже сформованого фендому. На відміну від Way of the Samurai, ця серія живе життя: Shiren the Wanderer: The Tower of Fortune and the Dice of Fate вийшла майже на всіх актуальних системах, а цього року відбудеться реліз нової частини — Shiren the Wanderer: The Mystery Dungeon of Serpentcoil Island на Nintendo Switch.
Якщо ви граєте у японські відеоігри з часів першої PlayStation, можливо застали гру Torneko: The Last Hope, в якій огрядний вусатий торговець з серії Dragon Quest блукає підземеллями. А може пригадуєте Chocobo Dungeon, Pokemon Mystery Dungeon або… The Nightmare of Druaga? Словом, все це ігри на геймплейній основі Mystery Dungeon. Прості, піксельні, естетичні, складні та просто безкінечні — лаконічна характеристика цих данжн-кровлерів.
Серія Science Adventure
— Chaos;Head NoAH (164 грн, -50%)
— Steins;Gate (189 грн, -50%)
— Steins;Gate 0 (214 грн, -50%)
— Robotic;Notes Elite (171 грн, -60%)
— Anonymous;Code (900 грн, -20%)
— Chaos;Child (164 грн, -50%)
— І ще деякі варіації з цими назвами, типу Steins;Gate Elite, Robotec;Notes Dash - все це дещо змінені версії.
Колись ця серія мене неабияк вразила — все почалось з аніме Chaos;Head, музика якого досі не покидає мій плейліст OST, і продовжилось грою Steins;Gate, коли вона офіційно вийшла на консолях. Версію для персональних комп’ютерів свого часу я ігнорував, зависаючи в інших візуальних новелах і тактиках. Власне, саме на Steins;Gate я раджу зосередитись усім потенційним новачкам, хто захоче спробувати зануритись у цю багатогранну серію з величезним та єдиним світом.
Усі ігри Science Adventure так чи інакше пов’язані, від прямих покликань до дрібних деталей. Принаймні зараз, тому що спочатку Chaos;Head, найперша гра у франшизі, стояла осторонь, але з її розширеним перезапуском NoAH сценаристи трохи вкусили за бочок панів на кшталт Джорджа Лукаса та Хідео Коджіми, та підчепили легку форму вірусу ретконізму. І це зрозуміло, адже оригінальна версія не вписувалась у канон, то ж розробникам довелось внести корективи.
Кому потенційно будуть цікаві ігри Science Adventure? Гравцям, які люблять багато читати англійською та захоплюються науковою фантастикою про подорожі в часі, кібертехнології та психологію. Остання здебільшого притягнута за вуха, а от НФ-частина прописана вельми непогано. Особисто мені було дуже цікаво читати різноманітні посилання на історичні факти, відкривати їх для себе та спостерігати, як сценаристи ними жонглюють та адаптують під свої потреби. Щось на кшталт Assassin’s Creed, але… талановито. Можливо, тут варто зазначити, що я дуже баран у фізиці, тому пов’язані з цією наукою моменти Steins;Gate мене вражали більше, ніж знайомих мені адептів цієї чудової науки.
Серія Zero Escape
— Zero Escape: The Nonary Games (151 грн, -60%)
— Zero Escape: Zero Time Dilemma (111 грн, -60%)
Що ж, от і настав час, напевно, моєї улюбленої франшизи гібридних візуальних новел, де головоломки відіграють надважливу роль — ключову для ігрового процесу. Сьогодні вона вже має сталий вигляд і спільну назву: Zero Escape. Колись ж ця історія почалась на Nintendo DS під назвою 999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors і продовжилась у Virtue's Last Reward на Nintendo 3DS та PlayStation Vita. Саме з цих ігор я буквально закохався у сценарний геній пана Котаро Учікоші та почав надолужувати втрачене — Never 7, Ever 17, Remember 11. Якщо ви прочитали першу секцію добірки, то ви вже бачили це ім’я, Котаро Учікоші також сценарист дилогії (на разі) AI: The Somnium Files.
Серія Zero Escape, на мою думку, все ще найкраще творіння автора, при усій щирій повазі та любові до інших згаданих тут його ігор. Можливо, це ефект синдрому каченяти, проте події, персонажі та теорії з 999 досі зависають у моїй голові, так само як і відкриття з Virtue’s Last Reward, пов’язані вже з місцевими героями. Ці дві гри я раджу буквально кожному гравцеві, навіть якщо ваш рівень англійської не дуже високий. Скористайтесь словниками, ці історії однозначно варті таких зусиль. Крутість Zero Escape полягає у вдалому симбіозі цікаво прописаних персонажів, містичних подій, (псевдо)наукових теорій та дуже цікаво побудованих головоломок. В основу останніх часто закладені шкільні задачі з фізики, математики та логіки, але нічого надзвичайно складного.
Через таку добірку «серій» могло скластись враження, що Spike Chunsoft не видає поодинокі проекти, лише щось у існуючих серіях. Це не так, просто мені складно порадити до придбання, скажімо, Zanki Zero: Last Beginning, 428: Shibuya Scramble та Yu-No: A Girl Who Chants Love at the Bound of This World. Я абсолютно точно знаю, що це круті ігри, які варті уваги, але власноруч їх не пройшов. Придбав, маю в бібліотеці PlayStation, але руки не дійшли. Те саме стосується Re:ZERO -Starting Life in Another World- The Prophecy of the Throne, але тут я навіть не знаю чи класна вона.
Можливо, хтось із вас розкаже про ці ігри в коментарях, або доповнить своїми враженнями інформацію про перелічені серії. В разі, якщо навколо ігор з попереднього абзацу буде якась активність та зацікавленість, я спробую знайти час, щоб пограти в них і написати враження.
Останні коментарі (6)
Довелося зареєструватися, щоби залишити свій коментар та подякувати. Чудова стаття, формат.
Вау. Дякую за цікаву статтю. З частиною ігр знайома, щось грала, але не пройшла. Найбільше вразила АІ, але сіквел ще не грала, хоч і купила. Мабуть це знак, що треба.
Яка влучна картинка! Гра пушка, сам почав її перепроходити з нового акку, але перемкнувся на більш нагальні в моєму плані проекти. І оце відповідаючи згадав, що я ж маю ще нове Утаварерумоно пограти і оглянути...
Обожнюю ігри цієї студії, пройшов майже всі
Дякую за таку розгорнуту інформацію, грав лише в маленьку частинку ігор видавця, але потроху це виправляю. Virtue's Last Reward взагалі найкраща візуальна новела в яку я грав, на мою думку це буквально творіння, яке може існувати лише в вигляді гри і яке неможливо нормально ні екранізувати ні новелізувати.
А мені 999 більше до душі)