Всім привіт! Сьогодні я б хотіла познайомити вас з чудовими книгами про дизайн, візуальну культуру та комунацію, про творчий процес та про екологію дизайну.
Розумію що тут може не всі цікавляться даною темою, але чому б ні. Ті хто цікавляться дизайном та культурою можуть знайти для себе щось нове та цікаве)
Я звісно не експерт критик, але деяку думку свою опишу, тому як всі ці книги я прочитала.
прим. автора. Описи до книг взяті на сайті видавництва, як і обкладнинки. Кожна книга захищена авторським правом про копіювання та відтворення, тому я нічого не фотографувала сама та не переписувала. Лише наводила декілька прикладів цитат авторів.
“Відтворення шрифтової спадщини. 40 оригінальних шрифтів” Володимир Лесняк
Видання призначене для студентів і аспірантів які професійно вивчають мистецтво шрифту, професійних дизайнерів і художників, а також усіх хто зацікавлений у дизайні - для розвитку надивленності. Я хоч і не займаюсь шрифтами, але захоплююсь ними та їх творцями, для мене це великий синтез людської уяви та краси втіленій в практичності. Через шрифт можна передати так багато почуттів та емоцій - від грубих бурхливих ліній то м`яких та спокійних хвиль.
Доречі, можна використовувати ці шрифти для того щоб вчитися будувати асоціації, та більш повно описувати емоції які викликає той чи інший шрифт, а не просто казати “ну красиво”.
Деякі з шрифтів які представлені в збірці: “Філонова мавка” Алімова, “Твелькмеєр” Брижинської, “МосАрх” Разинькової, “Нарбут” Белова, “Футурист” Костика, “Іттен” Дідука, “Україна” Селещевої та “Україна” Хоменка, “Де Стиль” Писклової.
Невеличке інтерв`ю з Володимиром Лєсняком на ArtHuss.
“Графічні стилі: від вікторіанців до хіпстерів” Стівен Геллер та Сеймур Кваст.
Як говориться у стислому описі до книги
“Ця книжка — рятувальне коло для тих, хто боїться потонути в бурхливому потоці інформації про історію розвитку графічного дизайну“.
І це чиста правда. Ця книга підходить як для тих хто тільки почав цікавитись бурхливим світом дизайну, так і для професіоналів своєї справи.
У книзі до кожної теми влучно підібрані референси, що допомагає краще зрозуміли особливості того чи іншого стилю.
Також завдяки тому що кожна тема розглядається також з огляду інтерпретацій стилю в різних країнах, це дає нам більш повне розуміння того як той чи інший стиль приймали, використовували та інтерпретували в різних країнах.
Теми які описуються у книзі, це і: вікторіанство, мистецтво та ремесла, ар-нуво, ранній модернізм, експресіонізм, модернізм, ар-деко, дадаїзм, героїчний реалізм, пізній модернізм, постмодернізм, цифровий дизайн, стиль нового століття (неомодернізм, орнаменталізм, інфографіка, вуличне мистецство, каліграфія, політичний дизайн), а також “хіпстерський дизайн” (сюди сходять такі підстилі як абстрактний реалізм, неоекспресіоназм та близькосхідний модернізм).
Також дуже зручно що всі теми розглянуті в хронологічному порядку, тому тепер ви не будете плутатись що було раніше модернізм чи ар-деко.
Особисто для мене ця книга найкращий посібник який завжди під рукою, у якому багато крутих референсів, який допомагає розкласти все по поличках якщо заплутався в стилях чи направленнях.
Придбати можна на сайті видавництва.
“Політика дизайну” Рюбен Патер
Невелика за обсягом, але дуже змістовна книга, не жалкую ні секунди про її покупку. Це така збірка багатьох вдалих та невдалих прикладів візуальної комунікації, завдяки соціологічному та політичному аналізу допомагає подивитись на ті чи інші факапи з різних боків, і дати розуміння чому та чи інша ідея, яка на початку здавалась ідеальною, не вигоріла.
Я б сказала що ця книга допомагає розвивати емпатію до користувачів та споживачів інформації загалом, додає сенсу та змушує подумати двічі над ідеєю, розглянути її з різних боків, згладити гострі кути комунікації між різними прошарками та народами. Це допоможе вам створювати більш ефективне та відповідальне візуальне спілкування.
Теми які розглядаюється в книзі це зокрема: історія абетки та писемності як першої комунакації, етнічна типографія та її особливості, піктограми та ієрогліфи в контексті реклами, все про колірні моделі (просто і доступно), колір в контексті культур, про культурні відмінності та різницю комунікаційних підходів, про культурну крадіжку, про гендерну та расову нерівність, а також про карти та колоніалізм і чому це важливо, про цифрове майбутнє та міграцію.
Також Патер створив відкритий онлайн-архів який кожен може доповнити цікавими прикладами. Архів слугує дизайнерам та спеціалістам з комунакацій нагадування про те, наскільки сьогодення змушує нас бути відповідальними за результати своєї роботи. Посилання на thepoliticsofdesign
Придбати можна тут
"Як дизайн спонукає нас думати” Шон Адамс
Як говориться у синопсисі до книги
“«Як дизайн спонукає нас думати» — це вихід за рамки очевидного і поверхового задля дослідження прихованих сигналів, які використовують дизайнери, щоб залучити аудиторію”.
І це влучно описує сенс який проходить крізь усю книгу, це про те як дизайнери, володіючи засобами візуальної комунікації, або навіть інтуітивно, використовують для впливу на аудиторію й донесення неявних повідомлень.
Книга охоплює широкий спектр прикладів дизайну різних галузей (продуктового, цифрового, тощо).
Розділи описані такими асоціативними словами, які уже після їх прочитання можуть викликати у вас певну підсвідому реакцію, або навіть формувати певні очікування: зваблення, ефективність, любов, гумор, інтелект, вишуканість, гордість, інновації, невинність, ностальгія, гнів, задоволення та чесність. Широкий спектр чи не так, усе це і навіть більше є в людині, усі ці речі та емоції допомагає віднайти книга, навчаючи нас на прикладах.
Придбати можна на сайті видавництва.
“Композиція: Тотальний контроль” Наталія Синєпупова
Я б назвала цю книгу - дієвим підручником для студентів дизайнерів, графічних дизайнерів, або навіть архитекторів. Книга допоможе думати про дизайн композицію вглиб, думати формами а не красивими картинками, осмислювати кожну лінію. Книга також має корисний дизайн-словник, що може стати в нагоді.
Основна ідея книги «Композиція: Тотальний контроль» — донести знання, що дизайн — це не декоративне оформлення й рекламний додаток до товару чи послуги, а динамічний процес і засіб візуальної комунікації.
Дизайн нині — це форма передання різноманітної інформації, а саме ідей, сенсів, досвіду, емоцій і цінностей, іншій людині, аудиторіям, суспільству. Композиція як дієвий засіб комунікації гармонійних зв’язків між усіма учасниками детально досліджує і пояснює, як створюються дизайн-продукти без візуального сміття.
Авторка Наталія Синєпупова - засновниця та керівниця School of Visual Communication . Засновниця, керівниця студії графічного дизайну META2. Засновниця, керівниця медіаресурсу SEEE.
Придбати можна на сайті видавництва.
“Візуальна культура” Алексіс Л. Бойлен
Лауреат Всеукраїнського рейтингу «Книжка року 2021» у номінації «Політологія / соціологія / культурологія». Ця книга вчить нас що візуальна культура не буває нейтральною, вона завжди щось означає та несе певний сенс. Візуальна культура - це не просто важливий складник сучасного життя, а найважливіша культура у якій ми повинні орієнтуватися.
Ця книжка пропонує контексти, історичні екскурси, приклади й приводи для роздумів, дасть вам інструменти аналізу, придасть як впевненості так і страху. Також багато разів була затронута тема політики і політичного впливу на мистецство, перформанси, протести та акції.
Книжка складається з розділів: що (предмет візуальної культури), де (контекст в якому вона створюється, політичний вплив на митця) , хто (про тих хто є творцем та споживачем культури) , коли (про відносність культури минулого та майбутнього). Також має обширний словничок у світі візуальної культури.
“Ми повинні знати більше про те, як творяться наші візуальні культури, й уважно стежити за тим, що ми візуально споживаємо цілими днями. Повинні знати, які впливи, упередження й історії вбудовано в зображення і предмети. Повинні мати змогу одні з них приймати, а інші відкидати.”
Алексіс Л. Бойлен.
Придбати можна на сайті видавництва.
“Наука дизайну та форми: вступний курс, який я викладав у Баугаузі та інших школах” Йоганнес Іттен
“Підходи Йоганнеса Іттена до мистецького навчання спрамовано насамперед на розкриття потенціалу учня, на те, щоб максимально розвинути його розуміння можливостей матеріалів, текстур, форм, світлотіні й кольорів - усього, що оточує нас у повсякденні й що може стати ключовим для народження оригінального мистецького витвору.”
Синопсис до книги.
Мені здається такий підхід до навчання дуже справжнім, терпимим, менторським, навіть духовним. Він максимально розпалює в учні бажання до пізнання та не гальмує його, це видно скрізь усі теми книги. Шкода що книга не замінить такого учителя поряд, але вона максимально наближено виражає його думки, тому для сучасників ця книга виступає хорошим навігатором.
Йоганнес Іттен розглядав мистецтво через призму контрастів і вважав їх основою навчання. Розглядав такі контрасти як: великий - малий, довгий - короткий, прямий - зігнутий, точка - лінія, прозорий - непрозорий, гладенький - шорсткий та багато інших.
У книзі також розглядається побудова світлотіні, вступ до науки кольорів (детальніше в його книзі “Мистецтво кольору”), все про матеріали та їх структуру (гладке дерево, чи шорсткий необроблений метал, нитки чи папер та інші), все про форми, ритми та експресивні форми.
Придбати книгу можна тут.
“Мистецство кольору: субєктивний досвід і об
єктивне пізнання як шлях до мистецтва” Йоганнес Іттен
За визначенням самого автора -
“Викладене у цій книзі вчення - це естетична наука про колір, яка постала на основі досвіду й споглядання художника. Для художника вирішальний саме ефект кольору, а не кольорова реальність, яку досліджують фізики й хіміки. Ефект кольору можна контролювати через споглядання. Я знаю, що найсокровеннішу та найважливішу таємницю ефекту кольору не здатне помітити навіть людське око. Її можна відчути лише серцем.”
У цій книги Іттен детально описує колір як фізичне явище, гармонію та поєднання кольорів, субєктивне сприйняття кольорів, кольорове колесо та його побудову, все про кольорові контрасти: за тоном, контраст світлого і темного, холодного і теплого, комплементарні кольорі і контраст між ними, симультанний контраст. Також розповідає про кулю кольорів та співзвучність кольорів. Можна сказати що ця книга є чудовим посібником для художника.
Придбати можна на сайті видавництва.
“Дизайн для реального світу. Екологія людства та соціальні зміни” Віктор Папанек
“Усі люди - дизайнери. Все, що ми робимо, майже весь час, - це дизайн, бо дизайн - основа людської діяльності.”
Віктор Папанек
“Поряд зі жвавістю викладу, насиченістю яскравим фактажем і прикладами та розкішною авторською іронією, найбільша цінність цієї книжки — її світоглядна складова. Це справді яскравий взірець філософії фаху, викладеної через історію його розвитку з усіма здобутками й хибами, через усвідомлення його широких можливостей і бачення його місії в подальшому житті людства.” - так говорить нам вступ до книги. Для мене особисто, нажаль, ця книга не стала тією самою просвітницькою, тому що багато речей та прикладів які описує Папанек, а книга написана була в 1971, уже або не актуальні взагалі, або ці предостереження вже збулися, і зараз ми стикаємося з зовсім іншим родом проблем.
Тому, особисто для мене ця книга не топ один. Але звісно, вона висвітлює тему відповідальності дизайнеру за екологічность дизайну речей та їх подальшого ужитку. В ідеальному світі Папанека усі дизайнери мають бути місіонерами, волонтерами і присвячувати роки життя на безкоштовний розвиток якихось технологій задля загального блага, але в капіталістичному світі таке мають змогу зробити тільки одиниці, і не можна назвати це орієнтиром усього життя. Можна привнести розвиток у сферу і з вигодою для себе, і в цьому немає нічого постидного - це з наша робота, а не тільки покликання душі.
Придбати можна на сайті видавництва, зараз товар тимчасово відсутній.
“Тепер ви це бачите та інші ессе про дизайн” Майкл Бейрут
Нажаль ця книга є тільки російською (хоча я купляла в українській книгарні у 2020 році), і зараз знята з продажу та друку, є тільки електронні версії російською. Не знаю чи планується друк українською, але не згадати я її не можу. Оригінал англійською нажаль також немає друкованого - https://www.yakaboo.ua/ua/now-you-see-it-and-other-essays-on-design.html
Вона трішки бібліографічна, бо в 50 нарисах Майкл Бейрут проводить нас крізь своє життя наповнене дизайном. У них порушені найрізноманітніші теми: історія дизайну, практика і особливості процесу; міський дизайн та архітектура, дизайнерські містифікації, поп-культура; печиво Hydrox, Пеггі Нунан, бейсбол, «Клан Сопрано»; а також секрети розробки логотипу президентської кампанії Хілларі Клінтон.
Опис до книги говорить нам, що вона для графічних дизайнерів, арт-директорів, студентів профільних ВНЗ, а також для тих кому цікавий світ графічного дизайну та багаторічний досвід одного з кращий дизайнерів світу.
Не дивлячись що книга більше про минуте, про 60-ті, 70-ті і т.д., вона не здається застарівшою, бо приклади які зустрічались у практиці Бейрута актуальні і досі, мені особисто книга дала багато прикладів ситуацій які можут траплятись під час комунікації у сфері дизайну, і чому важливо грамотно будувати свою комунікацію з іншими.
Додатковий бонус, 11-та книга)
“WORKFLOW. Практичнеий посібник творчого процесу” Дорон Маєр
Ця книга справжній посібник до творчого процесу, вона чудово структурована, інформація подана просто і чітко, вона допомагає розібрати творчій процес на етапи і фрагменти. Ця книга більше для аніматорів, художників, але вона також може підказати вам як краще побудувати свій процес, як розібратись у собі та віднайти талант.
Також мають сайт , де описані ще додаткові приклади.
Придбати можна на сайті видавництва.
На цьому все, дякую за увагу!
Мій інший допис, який буде корисний для дизайнерів можна знайти тут
Заходьте в гості в Телеграм канал
Якщо є бажання підтримати як автора можете купити мені кофе
Діліться в коментарях книгами про дизайн та культуру які ви читали, чи можете порадити почитати)
Останні коментарі (7)
Потужно, сподіваюсь знайти час та надхнення провалитися в діджитал версію цієї літератури ❤️
Шикарна та дуже цікава підбірка. Щиро дякую за змістовний опис по всім книгам та посилання.
дякую за відгук!
Чудовий пост, дякую!
Вибачте, не можу вам написати в пп, та хочу зазначити, що "до речі" і "на жаль" пишуться окремо. Взагалі рекомендую поставити якусь тулзу типу LanguageTool і через неї прогоняти текст перед публікацією, вона і з комами допоможе. Ще раз дякую, обійняв!
Мегапотужна збірка. Збережу собі зараз аби потім закупитись.
Господи, як же ти вчасно опублікувала цей пост! Я якраз шукав літературу, яка б мені допомогла у розумінні дизайну та поєднанні кольорів. Дуже дякую!
хах, нічосі 😮