Куток

Обкладинка для допису Як почати випускати ігри на консолях самотужки?
Ternox для Статті для інді-розробників

Додано • Оновлено

Як почати випускати ігри на консолях самотужки?

Кожен розробник, напевно, замислювався над тим, щоб його ігри потрапили на консолі. Як подумати то одні плюси - менше конкуренції, порівняно зі Steam, нова аудиторія та можливість впровадити якісь особливості платформи та заробити більше грошей.

Звісно тут найпростішим шляхом буде знайти видавця. Але знайти хорошого та надійного видавця може виявитися не так просто.

Якщо ви авантюрист як і я, то можете спробувати випустити власну гру на консолях самостійно.

Важливо — якщо у вас нема бажання витрачати купу свого часу на отримання девкітів та процес портування - краще знайдіть собі видавця. Знадобиться багато терпіння, завзятості та певна кількість грошей. Ну і звісно ж, треба бути зареєстрованою юридичною особою чи ФОПом.

У цій статті я коротко розповім про те, з чого почати, якщо ви повні рішучості власноруч портувати ігри, і до чого треба бути готовим.

Також буду радий, якщо у коментарях хтось буде ділитися своїм досвідом, бо моя інформація іноді може бути не зовсім актуальною.


Nintendo Switch

Реєстрація відбувається на сайті developer.nintendo.com, там вам потрібно буде розповісти про свої ігри та отримати схвалення від Nintendo.

За останньою інформацією, Nintendo дуже неохоче приймає нові заявки і довго відповідає на них, але можна спробувати. Якщо вас схвалили, тоді треба окремо доступ до девкіту Nintendo Switch - ви зрозумієте як це зробити на сайті developer.nintendo.com.

Важливо не опускати руки та регулярно нагадувати про себе та писати на пошту Nintendo. Мені повідомляли, що з цим є проблеми і якщо не "задовбувати" Nintendo то нічого не вийде.

Брати можна не девкіт, а *тесткіт * - його буде достатньо, якщо ви не хочете портувати щось з власного рушія. Коштує він трохи дорожче за офіційну європейську вартість свіча (конкретних цифр називати не буду про всяк випадок), загалом підйомна сума.

У 2020 році тесткіти вільно відправляли в Україну напряму через TNT (FedEx), у їх вартість вже включена доставка. Наразі я не впевнений що Nintendo погодиться відправити в Україну, але вони наче готові відправляти на адресу форвардингу, по типу Nova Poshta Shopping.

Коли отримаєте девкіт, потрібно вже розбиратися за інструкціями, тут я пишу тільки про те, як почати. Після отримання девкіта ви можете релізити скільки завгодно будь-яких ігор без додаткової плати (навіть калькулятор за 10 доларів, так).


Xbox

У Xbox ситуація трохи інша. Для повноцінного релізу потрібно зареєструватись у програмі id@xbox, де розповісти про свою команду та проєкт.

Якщо вашу гру схвалювати (а можуть попросити і білд) ви стаєте учасником id@xbox і можете отримати два безкоштовних девкіта (Xbox One S та Xbox One X) та релізити гру вже спілкуючись з підтримкою.

Девкіт для Xbox Series безкоштовно не дають, і коштує він недешево.

Знову ж таки, у 2020 році в Україну доставляли напряму, поштовою доставкою UPS. Але зараз, здається, компанія UPS не працює в Україні. Можливо вам відправлять іншим сервісом, або доведеться шукати посередника. Про посередників напишу нижче.

Надалі кожен свій проєкт слід подавати через id@xbox. Якщо ваша гра не проходить перевірку, ви все одно можете її випустити в Microsoft Store, але гра буде дуже глибоко закопана у магазині і її ніхто не купувати. Така програма називається Xbox Live Creators Program і вам точно не треба релізити гру через таку програму. Вам потрібен id@xbox. Не переплутайте.


Playstation

Реєстрація відбувається на partners.playstation.net, але є кілька додаткових перепон.

Вам мало бути просто юридичною особою чи ФОПом. Потрібно ще мати адресу вашої компанії та статичну IP-адресу, якій відкриють доступ до інструментів розробника. Статичну IP-адресу замовити можна майже у будь-якого провайдера за додаткову плату (зазвичай невелику). І так, ніхто не заважає вказати адресою вашого офісу ваш будинок, у якому ви живете.

Девкіти Playstation 4 та Playstation 5 коштують досить дорого, і як і з Nintendo Switch, вам досить буде тесткіта (який все ще не дешевий).

Вам потрібні тесткіти обох Playstation, якщо хочете випускати на обидва покоління. Але можливо вам досить і Playstation 4, ігри з якого автоматично чудово працюють на Playstation 5. Але я не можу бути впевненим, що на Playstation 4 ще довго можна буде випускати ігри. Припускаю що через декілька років таку можливість прикриють, тож краще брати одразу обидва покоління тесткітів.

Девкіт Playstation 5 також необхідний, якщо ви хочете випустити саме версію гри для нового покоління з усіма можливостями Dualsense.

У випадку з Playstation вже точно не обійтися без посередника. Девкіти та тескіти Playstation відправлять тільки до країн ЄС підприємцям з VAT (такий аналог податкового номеру) (так було і у 2021 році). Знайти такого знайомого вже складніше, але зараз багато українців знаходиться у Європі, тож, можливо, ви захочете зробити з якогось свого родича з Польші видавця ігор для Playstation 😁.


Процес портування

Портування - не такий складний, якщо ви використовуєте Unity або Gamemaker, адже є купа інформації про те, як і що правильно робити, а також у вашому розпорядженні підтримка з боку платформи та рушія. Але все це все одно вимагає часу та бажання розібратися з усим, бо проблеми при портуванні все одно будуть і потрібно активно все виправляти.

У Gamemaker ліцензія на всі три консолі коштує 800 доларів на рік, а якщо купити підписку на Gamemaker у Steam, то отримаєте ще й регіональну ціну у 9209 гривень, тобто усього приблизно 250 доларів.

Unity вимагає платити 1877 євро на рік за консольне портування.

Про Unreal Engine я чув багато, що усе може зламатися, якщо ваша гра побудована на блюпрінтах. Але сам не перевіряв.


Розмитнення

Якщо девкіт вам відправили в Україну, то його треба розмитнити при отриманні. Для цього треба або наймати брокера, який це зробить за вас, або самим їхати на митницю та оформлювати девкіт.

Наймати брокера не складно, усе можна зробити електронною поштою і зазвичай брокер від поштової служби сам вам нав'яжеться.

Мито — 10% від суми перевищення ліміту у 150 євро; ПДВ — 20% від суми перевищення ліміту у 150 євро + нараховане мито.

Як приклад: за девкіт вартістю 500 євро треба заплатити ще зверху приблизно 112 євро. Навіть якщо цей девкіт ви отримали безкоштовно, бо у нього є своя вартість. Тож будьте до цього готові.


Посередники для доставки девкітів

Нажаль, у нас зараз повномасштабна війна. Можливо, що поштові сервіси не захочуть в Україну дорогі та секретні девкіти (Playstation не хотіли і раніше). Тож вам допоможе посередник.

Посередник це людина, яка може отримати девкіт десь в Європі та легально передати його вам в Україну. Де таких людей шукати - я не знаю. Це складно, але спробуйте знайти.

Важливо що така людина повинна має право оформити заявку на девкіт, отримати його та відправити вам. Тобто така людина вже має бути зареєстрованим розробником на платформі.

У Playstation для трансферу девкіту є окрема процедура, тож дотримуйтесь її.


Вікові рейтинги

Ще декілька років тому майже на кожній платформі треба було замовляти власний віковий рейтинг у рейтингових агентствах. Робити це потрібно було для кожного регіону окремо, для Європи, для США, для Японії, тощо.

Зараз з цим набагато легше. Якщо ваша гра буде продаватися тільки у цифровому вигляді - достатньо рейтинга iARC.

iARC - це, по суті, опитувальник. Ви маєте чесно вказати, який саме вміст є у вашій грі. За результатами цього "тесту" вашій грі видається рейтинг.

Але будьте уважними там чесними у відповідях, бо такий рейтинг можуть переглянути вже після релізу гри, і якщо оцінка суттєво зміниться для якогось регіону, то гру можуть вилучити з магазину eShop, поки ви не зробити новий патч з новим рейтингом.

iARC дає вам можливість релізити гру майже по всьому світу, окрім Китаю. Для релізу в Китаї треба робити якісь страшні штуки, за які я ніколи не брався, тож, забийте на Китай. Ви теж навряд захочете цим займатися.

Єдиний нюанс - у Японії не випускають ігри з iARC-рейтингом "18+". Тож якщо у вашій грі такий є і ви дуже хочете випускати гру у Японії - доведеться замовляти японський віковий рейтинг CERO, який коштує майже 2000 доларів (я попаду на це, через те що у моїй грі можна грати у азартні ігри).


Висновок

Звичайно, найпростіше буде звернутися до видавця. Але якщо ви, як і я, любите тримати процес портування під своїм контролем, то один раз отримавши девкіт і розібравшись з портуванням, зможете налагодити цей процес і витрачати набагато менше грошей на портування. Особливо якщо ваші ігри не вимагають якихось складних рішень, на кшталт онлайн-сервісів, хоча і з цим можна впоратися.

Це не просто, але якщо ви впораєтесь - то воно того варте.

Також ви зможете допомагати своїм знайомим з релізоом на консолях та стати невеличким самостійним консольним видавцем.

Успіхів вам! Пишіть у коменти свої питання та свій досвід з портуванням - буду доповнювати статтю новою інформацією.


Підписуйтеся на телеграм-канал Інді ігри: Поради для розробників 🇺🇦.

Останні коментарі (12)

Звернути
 
ptashka_in_game profile image
Ptashka in game

Оо, дуже актуально для нас) бо якраз-таки розробляємо власну гру та шукали інформацію, що треба, щоб розмістити гру на різних платформах 🔥

Звернути
 
__042015 profile image
Матеуш Каталонский

Дякую за лонг-рід)

Звернути
 
artem_stepets_c8d092d8582 profile image
Artem Stepets

Воно того варте?
Жевкіьт недешево це 1-2к або щось трохи дорожче звичайної консолі?
Дякую за статтю

Звернути
 
ternox profile image
Ternox

близько 1к.
Ну і так, варте, окупається вже с першого релізу у перший місяць

Звернути
 
shreibikus_e2850716b8c496 profile image
Shreibikus

Тупе питання, очевидно, що відповідь на нього ні, але не задати його я не можу. Що по портуванню Renpy? Прийдеться переписувати код з нуля на іншому двигуні?

Звернути
 
ternox profile image
Ternox

готових інструментів для цього у інтернеті нема, ПайТом відмовляється робити консольні модулі для ренпаю, тож треба самим. Але це точно буде не просто.
Але я знаю що порти роблять, але в основному це видавець Ratalaika, який зробив собі інструмент з портування ренпай-ігор та штампує порти постійно. Але у них вже така черга велика, що важко до них пробитися.

Звернути
 
titlechanqwerty profile image
Богдан

python це мова котра працює усюди, а renpy написаний на ньому, отже можна портувати. Тільки я не впевнений що це буде легко. Рекомендую почитати про це в інтренеті)

Звернути
 
kavun profile image
Kavun

Дуже цікава стаття, дякую

Звернути
 
prybulets profile image
Alien 👽 Max

З усім погоджуюсь... геморой ще той

Звернути
 
titlechanqwerty profile image
Богдан

тому на ті консолі) Давайте краще на пк кліпати?).

А якщо серйозно, то вони прямо намудрили з усім цим. Я тепер точно не хочу на консолі якщо вдруг буде нагода.

Звернути
 
ternox profile image
Ternox

треба було написати, що саме на заробітку з консолей я живу та тримаю цей сайт, а не зі стіму, щоб заохотити більше

Тред Тред
 
titlechanqwerty profile image
Богдан

До речі так. Наскільки я знаю, на консолях можна дуже круто заробляти). Забув це написати. Але такий гемор, ну ні.

Куток

Підписуйтеся на наші соціальні мережі:
Telegram
Twitter
Facebook


Тепер у нас також є Youtube канал!